Ny forskning fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences viser, at når danske topledere skal profileres på virksomhedens hjemmeside, lægger virksomheden vægt på at opliste lederens universitetsgrader og tidligere jobansættelser. Modsat fortæller amerikanske virksomheder om, at den administrerende direktør deltager aktivt i socialt, velgørende og politisk arbejde, og derudover beretter man også om lederens familie og netværk uden for arbejdspladsen.
Ifølge forskeren kan store danske og europæiske virksomheder med fordel også benytte sig mere af den amerikanske profileringstilgang, når virksomhedens øverste leder profileres i dansk eller europæisk kontekst, så længe det balanceres i forhold til modtagerne.
Hvis man blot oplister universitetsgrader og tidligere jobansættelser, så kommunikerer det ingenting om vedkommendes lederegenskaber. Hvis lederen derimod fremstår med en stærk udstråling, et godt omdømme og power, så smitter det af på firmaets omdømme, firmaets ydeevne og organisationens effektivitet, lyder det i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen bygger på en tilbundsgående analyse af CEO profiler fra 100 nordamerikanske og 100 europæiske virksomheders hjemmesider.