Sort hul slynger stjerne ud af Mælkevejen med 1.700 km/s

Sådan forestiller en kunstner sig, at det så ud, da stjernen S5-HVS1 slap helskindet fra mødet med det sorte hul, men til gengæld blev slynget ud af vores galakse i høj fart. (Foto: James Josephides / Swinburne Astronomy Productions)

15 november 2019

Når store personligheder dør, siger vi, at himlen bliver en stjerne rigere. Men hvad betyder det så, når en stjerne forsvinder?

Astronomer fra Australian National University i Canberra har ifølge The Guardian opdaget en stjerne ved navn S5-HVS1, der i ekstremt høj fart er på vej ud af Mælkevejen. De tror, at stjernen er blevet sendt på afveje efter et møde med det sorte hul, som rumsterer i midten af vores galakse.

Stjernen, der bevæger sig 10 gange hurtigere end normale stjerner med hæsblæsende 1.700 kilometer i sekundet, formodes at have været en del af et solsystem med to sole, der for omkring 5 millioner år siden kom lidt for tæt på galaksens centrum. Og da solsystemets ene stjerne blev opslugt af det sorte hul, blev S5-HVS1 sendt på afveje i ekstremt høj fart.