Aldrig set før: Her er verdens mest detaljerede billeder af Solens boblende ildhav
Nyt teleskop på Hawaii har taget smukke billeder af Solens boblende overflade.
Nye billeder Solen boblende overflade mest detaljerige nogensinde

Ifølge astronomerne er de nye billeder af Solens overflade de mest detaljerige nogensinde. (Foto: NSO/NSF/AURA)

Et stort teleskop på Hawaii har taget sine første billeder af vores nærmeste stjerne, Solen.

Det nye teleskop ved navn Daniel K. Inouye Solar Telescope har været i stand til at tage de hidtil mest detaljerede billeder af Solens boblende varme overflade.

»De første billeder fra teleskopet viser, hvordan Solen står og koger. Det er ligesom en gryde med havregrød, hvor det koger og bobler. Her er det bare varm plasma, som bobler ud fra Solens indre,« fortæller Christoffer Karoff, som er lektor ved Aarhus Universitet og blandt andet forsker i Solen.

Han forklarer, at boblerne opstår, fordi de varmeste dele fra Solens indre bliver transporteret ud til Solens overflade med en bevægelse, som kaldes konvektion.

»Konvektionen betyder, at det allervarmeste materiale fra Solens indre transporteres ud til den lidt køligere overflade. På den måde bliver overfladen varmere, og det ser vi som lyse pletter på Solens overflade,« forklarer Christoffer Karoff.

Overhaler svensk teleskop

Det nye teleskop er placeret på toppen af bjerget Haleakala på øen Maui i Hawaii, og det har taget billeder af Solen ved hjælp af et spejl med en diameter på fire meter.

Det er det hidtil største spejl, som har til formål at studere Solen, fortæller Christoffer Karoff.

»Grunden til, at man gerne vil have så store teleskoper som muligt, er, at det betyder, at vi kan se endnu flere detaljer på Solens overflade. Jo flere detaljer du vil have, des større skal arealet af spejlet være,« forklarer Christoffer Karoff.

Han påpeger, at hidtil har det bedste teleskop til at tage billeder af Solen været et svensk teleskop, som er placeret på øen La Palma ved Kanarieøerne.

»Men det svenske teleskop bliver overhalet mange længder af det nye teleskop,« siger Christoffer Karoff.

Inouye Solar Telescope Maui Hawaii Solen billeder

Inouye Solar Telescope, der står på Hawaii, blev bygget færdig i 2020. (Foto:NSO/NSF/AURA)

Afslører rumvejr

Teleskopet kan blandt andet også observere magnetisk aktivitet fra Solen ved hjælp af to særlige instrumenter, som anvender infrarød teknologi og kompleks optik.

»Med disse nye værktøjer forventer vi at lære, hvordan Solen interagerer med Jorden,« udtaler professor Jeff Kuhn fra University of Hawaii ved Manoa’s Institut for Astronomi i en pressemeddelelse.

Forskerne håber blandt andet at de nye observationer af Solen kan gøre dem klogere på det såkaldte rumvejr.

Rumvejret bliver skabt, når Solen med jævne mellemrum udgyder storme af partikler og stråling, som kan ramme Jorden og i værste fald gøre skade på vores teknologi.

Derfor er det svært at se Solen

Det er imidlertid ikke fuldstændig uden problemer at rette et teleskop direkte mod Solens 6.000 grader varme overflade. Derfor har teleskopet et indbygget kølesystem, som skal beskytte det imod de massive mængder varme fra Solen.

Et andet problem for et teleskop, som står på jordoverfladen, er, at det skal kigge igennem Jordens atmosfære.

»Jordens atmosfære er fyldt med vanddamp og vanddråber, som forstyrrer vores udsyn og lyset fra Solen. Man fjerner denne støj ved at ændre på krumningen af teleskopets spejl med en masse motorer, som sidder under spejlet. Der er flere tusinde motorer, som får spejlet til at bevæge sig og på den måde kompenserer det for bevægelserne i Jordens atmosfære,« forklarer Christoffer Karoff.

Nye billeder Solen boblende overflade mest detaljerige nogensinde

Hver celle-lignende organisme på dette billede har cirka samme størrelse som to gange Tyskland. (Foto: NSO/NSF/AURA)

»Det nye teleskop har både det største spejl til at observere Solen, og samtidig er teleskopet det bedste til at korrigere for forstyrrelser fra Jordens atmosfære.«

Nye opdagelser i fremtiden

Indtil videre har forskerne kun taget billeder med det nye teleskop, men ikke gjort nogen videnskabelige opdagelser. Christoffer Karoff forventer imidlertid, at Daniel K. Inouye i fremtiden vil være med til at fravriste Solen flere nye hemmeligheder.

»Lige nu er nyheden blot, at vi har fået taget billeder i endnu højere opløsning end før. Men hvad vi kan bruge dem til rent videnskabeligt, ved vi ikke endnu. Men hidtil har det været sådan, at hver eneste gang, vi har fået nye måder at se på Solen, har vores forståelse af Solen ændret sig,« siger Christoffer Karoff.

Solen har da også fået ekstra svært ved at holde på sine hemmeligheder. I 2018 sendte det amerikanske rumfartsorganisation NASA en satellit afsted, som skal studere Solen fra rummet.

Og i næste måned forventes den europæiske rumfartsorganisation ESA at opsende en anden ny satellit, som ligeledes har til formål at studere vores nærmeste stjerne.

Nej, det er ikke en stor portion popcorn, der popper, men derimod gigantiske gaseksplosioner på Solens overflade. (Video: NSO/NSF/AURA)