’Rum-cigar’ stammer fra et solsystem med to sole
En kunstner har givet sit bud på, hvordan det cigarformede objekt 'Oumuamua ser ud. (Foto: ESO / M. Kornmesser)

20 marts 2018

Det mystiske interstellare objekt ’Oumuamua, der blev opdaget i oktober sidste år, stammer sandsynligvis fra et binært solsystem.

Det vil sige et solsystem med to sole, der kredser om et fælles centrum.

Det skriver britiske The Royal Astronomical Society i en pressemeddelelse.

I et nyt forskningsprojekt har astronomer blandt andet undersøgt, hvor gode binære solsystemer er til at støde objekter fra sig. De har også undersøgt, hvor udbredte binære solsystemer er i vores galakse.

Eftersom resultatet viser, at binære solsystemer er gode til at støde objekter fra sig, og fordi der findes et tilstrækkeligt stort antal af dem i galaksen, konkluderer forskerne, at ’Oumuamua sandsynligvis stammer fra et binært solsystem.

Forskerne konkluderer også, at objekter af sten bliver frastødt i samme antal som objekter af is, herunder kometer.

Forskellen mellem asteroider og kometer er, at førstnævnte er lavet af sten og metaller, mens kometer er lavet af is og derfor frigiver gas, når de nærmer sig en sol.

Da det interstellare objekt blev opdaget i oktober, formodede forskere, at der var tale om en komet, da de er langt mere udbredte end asteroider.

Men da ’Oumuamua nærmede sig solen opførte den sig ikke som en komet, og den blev derfor klassificeret som en asteroide af sten.

Det nye forskningsprojekt er publiceret i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

mdm