Overblik: 12 milliarder ton tung meteorit, katte-bille-mumier og forvirrende Willerslev-fund
Højtbelagte videnskabsnyheder kommer din vej - få dit ugentlige nyhedsoverblik her.

Kæmpeeksplosioner, mystiske gravkamre og 10.000 år gamle menneskeknogler. Ugens nyhedsoverblik har mere action end de fleste Hollywood-film. (Billeder/illustrationer: Carl Toft & Statens Naturhistoriske Museum, Egypt Ministry of Antiquities & Mark Aldenderfer)

Tik-tak.

Weekenden nærmer sig med hastige skridt, og det samme gør alle de eksistentielle spørgsmål, som den fremtvinger:

Fest eller afslapning? Fitness eller film? Slik eller ballade? Hvad skal du stille op med dit liv?

Et godt sted at begynde er lige her med Videnskab.dk’s ugentlige nyhedsoverblik.

Du kan klikke på afspilleren foroven og få den i knassprød podcast-version, eller du kan scrolle videre og læse overblikket i dit eget tempo.

Ligegyldigt hvad så lover vi, at det bliver underholdende!

Meteorit ramte Indlandsisen med kraft som 47 mio. Hiroshima-bomber

Det skabte formentlig dramatiske ændringer for hele Jordens klima, og så kunne det have udslettet byer som London eller Paris fuldstændigt fra landkortet.

Og nej, det var ikke de sindssygt fede ‘moves’, som du ramte dansegulvet med i sidste weekend.

Det drejer sig om en jernmeteorit, der hamrede ind i Jorden, måske ved slutningen af sidste istid for små 12.000 år siden - hvilket er ganske kort tid siden i hele Jordens historie.

Meteoritten slog ned i det nordlige Grønland, og kollisionen har skabt et 31 kilometer bredt krater, som et internationalt forskerhold med danske forskere i spidsen netop har fundet og undersøgt under isen.

Undersøgelserne peger blandt andet på, at meteoritten har vejet omkring 12 milliarder ton og har ramt Jorden med en kraft, som svarer til 47 millioner (!!!) Hiroshima-bomber.

I denne video kan du med egne øjne se, hvordan det tog sig ud - videoen er produceret af NASA, som også har forskere på forfatterlisten til det nye studie.

Mere end 4.000 år gamle katte- og billemumier vælter frem i Egypten

Et andet sted på kloden har man også kradset i overfladen og gjort nogle mærkværdige fund.

Ved Userkaf pyramide-komplekset syd for Kairo har egyptiske arkæologer de seneste 6 måneder fundet i alt 7 grave, der indeholdte mumificerede katte og en sjælden samling af mumificerede skarabæer - biller.

Især de mumificerede skarabæer var opsigtsvækkende.

»For et par dage siden, da vi opdagede disse kister, var de forseglede med tegninger af skarabæer. Det har jeg aldrig hørt om før,« sagde Mostafa Waziri, generalsekretær for det egyptiske Supreme Council of Antiquities, ifølge Reuters.

Egypternes hellige skarabæ (Scarabaeus sacer) triller afføringskugler ned i underjordiske forrådskamre, og denne adfærd tolkede de gamle egyptere som et symbol på verdens skabelse og genskabelse.

Gravene, hvoraf en af dem endnu er uåbnet, stammer fra Egyptens femte dynasti, der forløb fra år 2.500 til 2.350 f.v.t., og indeholdte foruden mumierne også gyldne kattestatuer.

Foruden dyremumierne har arkæologerne også fundet en lang række andre genstande. Blandt andet amuletter, krukker, og andre kunsthåndværker, der blev vist frem ved Saqqara-udgravningsstedet i Egypten. (Foto: Egypt Ministry of Antiquities).

Willerslev slår til igen

Ak ja, historieskrivningen var på nogle måder enklere i gamle dage.

Den danske superhelt/evolutionsbiolog Eske Willerslev har igen-igen skabt forvirring omkring vores allesammens oprindelse.

Nu har han sammen med sit forskerhold gjort et overraskende fund i nogle 10.000 år gamle knogler, der blev fundet i en hule i Brasilien i 1840.

Knoglerne bærer nemlig på gener fra australasiatiske folk, der levede på øer i den del af Stillehavet, hvor Australien og Ny Guinea befinder sig i dag.

Forskerne har i alt undersøgt knogler fra 15 fund af individer fra hele det amerikanske kontinent, men det er kun lige præcis disse knogler fra hulen i Brasilien, der har spor af australasiatiske folk.

Spørgsmålet er så: Hvordan hulen er de gener er kommet over Stillehavet?

Indtil videre har man ingen svar på det, men opdagelsen stiller altså nye spørgsmål til,  hvordan og hvornår de første mennesker kom til Amerika.

MDMA-terapi, kunstigt hjerte og nyt om gluten

Hvis du har appetit på mere, inden du giver dig hen til weekenden, så tag gerne et kig her:

• Patienter slap af med deres PTSD efter MDMA-terapi: Et lille studie har således afprøvet terapi med MDMA på i alt 28 PTSD-patienter, der i gennemsnit havde lidt af PTSD i næsten 30 år. 25 af dem kom helt af med deres PTSD.
  • Diabetes er langt mindre udbredt end troet: 60.000 danskere har skjult diabetes, ikke 200.000, som ellers er det udbredte tal, konkluderer nyt dansk studie - som også sætter langt lavere antal på danskere med forstadier til diabetes.
  • Forskere har skabt kunstigt væv, der banker som et hjerte: Hjertevævet fungerer som en model for de øverste hjertekamre, og forskerne håber, at det vil kunne bruges til at undersøge hjertesygdomme og teste medicin mod hjerteflimmer.
  • Fiberrig kost med lavt glutenindhold kan gavne dine tarmbakterier: Den type kostfibre, som man finder i for eksempel fuldkornsmajs og ris, quinoa, boghvede og grove grøntsager, forandrer sammensætningen af dine tarmbakterier, så du vil føle dig mindre oppustet. Det antyder et nyt dansk studie. Vær dog opmærksom på, at forskerne bag studiet peger på, at den primære årsag formentligt handler om en anderledes sammensætning af kostfibre og ikke fraværet af gluten.
  • Californiens ekstreme brande kan ses fra rummet: Ekstreme brande hærger i disse uger Californien. Brandene er så voldsomme, at de kan ses fra rummet, som du kan se med egne øjne i vores artikel. Det konstaterede NASA i løbet af ugen.
  • Danske forskere opdager ukendt kilde til drivhusgasser: Ved et tilfælde har danske forskere fundet en hidtil ukendt kilde til udledning af drivhusgasser i Arktis. En kilde, som ikke før har været medregnet i klimamodellerne, og en potentielt vigtig en af slagsen.

Rigtig god weekend!