Overblik: Ægyptisk sokkemode, ‘tømmermændshormoner’ og helt vild tanke-Tetris
Snyd ikke dig selv! Se hvilken videnskab, du er gået glip af i ugens løb.

Ugen har budt på forskellige forskning om antik ægyptisk sokkemode, et særligt 'tømmermandshormon og et helt vildt studie med Tetris som motor. (Fotos: Dyer et al. PLUS ONE 2018 og Shutterstock)

Den er god nok.

Kloden har vendt sig en omgang, og weekenden anes i horisonten.

Men inden du tager hul på boogiedansen og sveskejuicen, anbefaler vi, at du tager med på en velsmurt overflyvning over ugens videnskabshistorier.

Du kan få den på lyd i vores podcast-format eller bare fortsætte med at læse artiklen her.

Klimarapport: Nu er det alvor

Ugen har især handlet om en meget omtalt og vigtig klimarapport fra FN’s klimapanel.

Den udkom i mandags, og dens konklusion var klar: Der vil ske uoprettelig skade på vores klode, hvis vi overstiger 1,5 graders global opvarmning.

Det kræver dog en politisk og samfundsmæssig u-vending at når det mål, og det tvivler mange forskere på vil ske.

En af de ting, vi ifølge FN’s klimapanel kan gøre for at holde den globale opvarmning hen, er at trække CO2 ud af luften.

Det lyder måske fuldstændig urealistisk, men vi har faktisk allerede nu teknologierne til det, fortalte flere forskere til Videnskab.dk i denne uge.

Klimakrisen kradser altså i sådan en grad, at det er lige til få hovedpine over.

Forskere finder ‘tømmermændshormon’

Hovedpine er der muligvis også udsigt til i weekenden - især hvis du har planer om at indtage alkohol.

Ny forskning antyder nemlig, at vi har et hormon, FGF-21, der af nogle forskere bliver kaldt for ‘tømmermændshormonet’, og som stiger dramatisk efter indtagelse af alkohol og på den måde fortæller en, at man bør holde igen.

Det fortalte Susanna Søberg, der er ph.d.-studerende ved Trygfondens Center for Aktiv Sundhed, Rigshospitalet i København, om til Videnskab.dk i ugens løb.

»Hormonet bliver dannet i leveren og kommer via blodbanerne op til hjernen, hvor det rammer nogle receptorer, som giver dig besked om at holde op med at drikke,« forklarede hun.

Et af Susanna Søbergs studier viser, at mus drikker mellem 30-40 procent mindre alkohol, når de har fået en indsprøjtning med FGF-21.

Der er endnu ikke noget stående klinisk bevis for, at FGF-21 får mennesker til at drikke mindre, men ifølge forskerne er der stærke indikationer.

Tre hjerner kommunikerer med tankerne

Står weekenden på Tetris med vennerne, så kommer der her et forslag til, hvordan du kan gøre det lidt sjovere.

Et hold af amerikanske hjerneforskere har nemlig fået tre personer til at spille Tetris sammen ved kun at kommunikere gennem tanker.

I det ret så vilde studie formåede forskerne således at koble tre personers hjerner sammen i et kompleks system, hvor to af personerne, blot ved at kigge på en lysfrekvens, kunne fortælle den tredje person, der ikke kunne se skærmen, hvordan vedkommende skulle rotere Tetris-klodserne.

Forskerne gentog studiet flere gang med flere hold, og det lykkedes dem at få nogle ret fine scorer i Tetris, blot ved tankens kraft.

Tre hjerner koblet sammen spille Tetris

To forsøgsdeltagere ('Sender 1' og 'Sender 2') overfører ved hjælp af et 'hjerne-computer-interface' (BCI) et signal til en computer. Signalet bliver overført til modtagerens ('Receiver') hjerne ved et computer-hjerne-interface (CBI). Modtageren fortolker kommandoen bevidst, og den kan derefter overføres fra modtagerens hjerne til Tetris-spillet. (Illustration: Jiang, L. et al. / arXiv.org)

Ægyptiske sokker, nobelpris i økonomi og rav

Hvis du har mod på mere, anbefaler vi også, at du ser nærmere på disse historer fra ugens løb:

• Dansk skolelærer finder 15 nye arter af forhistoriske biller indkapslet i rav: Billerne er 50 millioner år gamle, og de kan hjælpe os med at forstå, hvordan Jorden så ud dengang. Skolelæreren har i øvrigt opkaldt billerne efter Anisette Koppel, Susanne Bier, Benny Andersen og andre kulturpersonligheder.
  • Giga-svamp overrasker forskere: En svamp, der er ældre end Jesus og større end en blåhval, er blevet fundet og undersøgt i USA. Det er svampen Armillaria gallica, og den vejer i alt 400.000 kilo og kan være 2.500 år gammel. Hele dens rodnet er på størrelse med et shoppingcenter.
  • De gamle ægyptere gik også med stribede sokker: Forskere ved British Museum har brugt en ny billedteknik til at afdække, hvordan ægypterne farvede en barnesok fra år 300 e.v.t. Sokken blev fundet i et affaldshul i det gamle Antinoupolis, der lå i det romerske Ægypten.
    ægyptisk sok stribet

Infrarødt, farvet billede af den ægyptiske barnesok. Se flere billeder af sokken i artiklen. (Foto: Dyer et al. PLOS ONE, 2018)

• Nobelprisen i økonomi går til forskning i bæredygtig vækst: Årets to vindere har begge skabt metoder til at besvare tidens presserende spørgsmål om, hvordan vi kan skabe langsigtet bæredygtig økonomisk vækst. Det har de gjort ved at lave modeller, der forklarer hvordan markedsøkonomien påvirker henholdsvis naturen og vores teknologiske udvikling.
  • Folks kranier kan være eksploderet under Vesuvs ødelæggelser: Forskere har undersøgt 125 skeletter fra det historiske vulkanudbrud i Syditalien, og deres hypotese går nu på, at flere kan være omkommet ved, at deres kropsvæsker er kogt over, så deres kranier er sprunget i luften.