Nyopdaget lille planet giver os muligvis et glimt af Jordens ultimative skæbne
astronomi hvid dværg stjerne solsystem mælkevejen

En planet kredser om en hvid dværg-stjerne. (Illustration: University of Warwick/Mark Garlic).

05 april 2019

Kalenderen sagde år 1995.

Et teleskop havde opfanget den første såkaldte exoplanet - altså, en planet, der kredser om en anden stjerne end Solen.

Det var et banebrydende fund. Siden har astrofysikere fundet næsten 4.000 andre exoplaneter i kredsløb om stjerner i Mælkevejen.

Nu har en gruppe forskere gjort en spektakulær opdagelse ved fundet af en ny såkaldt planetesimal - et lille himmellegeme, skriver National Geographic. Fundet viser nemlig et glimt af Jordens potentielle, ultimative skæbne.

LÆS OGSÅ: Hvid dværgstjerne eksploderer som supernova

Med astrofysiker og post doc fra University of Warwick Christopher Manser i spidsen, opdagede forskerne planeten ved at analysere forskellige bølgelængder af lys, der kom fra gasringen rundt om en såkaldt ‘hvid dværg’ - en stjerne, der er ved at dø.

Om hvide dværge
  • En hvid dværg er en ualmindelig kompakt stjerne, der repræsenterer slutstadiet for over 90 procent af alle stjernes udvikling.
  • Massen er typisk det halve af Solens, mens størrelsen er som Jordens.
  • Den størst mulige masse for en hvid dværg er 1,44 solmasser - hvis massen bliver større, eksploderer den som en supernova.

Metoden gjorde det muligt for forskerne at finde en diskret farveændring i ringen, når den bevægede sig længere væk fra eller tættere på Jorden.

Udfra den farveændring konstaterede de, at der var en planetesimal i kredsløb i gasringen, siger Manser til mediet.

Men hvorfor er fundet interessant? Fordi det potentielt kan vise os noget om vores eget solsystem.

Hvis denne planetesimal engang har lignet Jorden - som Manser tror - så ser udsigterne for Jorden nemlig sorte ud.

Da den hvide dværg, forskerne kiggede på, begyndte at løbe tør for brændstof og udvide sig - som de fleste sollignende stjerner gør det på et tidspunkt - ville den intense kraft have ødelagt enhver planet i nærheden.

Manser frygter, det er den skæbne, Jorden vil møde om fem milliarder år.

Helt så dystert ser professor i astrofysik, Lisa Kaltnegger fra Cornell University, der ikke har deltaget i studiet, dog ikke på det.

Hvis planeter, der er i kredsløb om hvide dværge, skulle eksplodere oven i hinanden, så kan de på sigt danne nye, stabile planeter, siger hun til mediet.

Hendes forskning peger endda på, at sådanne planeter kan være beboelige.

Studiet er publiceret i Science Magazine.

mho