Konkurrence: Find på et navn til Danmarks nye sommerfugleart
Den nybeskrevne art Anarsia innoxiella skal have et dansk navn. Vær med til at navngive Danmarks nyeste sommerfugleart.

Denne her fyr lever i Danmark og andre lande i Nordeuropa, men er først for nyligt blevet opdaget af danske forskere. (Foto: Keld Gregersen)

Forskere har netop beskrevet en hidtil ukendt sommerfugleart, som lever i Danmark.

Der er tale om en sommerfugl fra familien jordmøl, som har fået det latinske navn Anarsia innoxiella.

Anarsia innoxiella har endnu ikke fået et dansk navn, og Videnskab.dk’s læsere har nu fået en helt unik mulighed for at få lov til at navngive arten.

De to sommerfugleeksperter, som står bag opdagelsen, vil være dommere i konkurrencen og udvælge det bedste navn.

Konkurrence: Find et navn

Skriv dit forslag til Anarsia innoxiellas danske navn i kommentarfeltet under artiklen.

Alternativt kan du skrive et forslag på vores facebookside eller sende en e-mail til redaktion@videnskab.dk

Artens opdagere Ole Karsholt og Keld Gregersen er dommere og udvælger det bedste navn.

Vinderen får æren af at navngive Danmarks nyeste sommerfugleart samt en t-shirt og Videnskab.dk’s bog.

Du skal komme med dit forslag senest fredag 23. februar kl. 12.

Vinderen af konkurrencen får æren af at navngive Danmarks nyeste sommerfugleart og belønnes også med en Videnskab.dk-tshirt samt vores bestseller-bog, som giver dig svar på livets små og store spørgsmål.

Du kan lade dig inspirere til navnet ved at læse den fascinerende historie om, hvordan Anarsia innoxiella i årtier er blevet uretmæssigt beskyldt for at være et skadedyr i artiklen Sjælden opdagelse: Ny sommerfugleart fundet i Danmark.

Inspiration til navngivningen

Forskeren Ole Karsholdt, som har stor erfaring med at navngive nye sommerfuglearter, har også et par råd, som du kan tage med dig i jagten på et dansk navn til den nybeskrevne art.

»Det må gerne være nemt at huske, så det nytter ikke noget, at det er alt for langt, for så er der ingen, der kan huske det. Hvis navnet har en lidt sjov kant, er det også rigtig godt,« siger Ole Karsholt, som er forsker emeritus ved Statens Naturhistoriske Museum ved Københavns Universitet.

Som et eksempel på et kort og nemt navn nævner Ole Karsholt den sjældne sommerfugleart Gnorimoschema bodillum, som han selv var med til at opdage i 1974. Opdagelsen blev gjort ved Råbjerg Mile i Nordjylland, og arten fik derfor det danske navn milemøl.

Et andet råd fra den erfarne sommerfugleekpert kan være at lade dig inspirere af, hvad dyret hedder på andre sprog.

»Når man skal finde et dansk navn, kan det ofte være en god ide at oversætte artens engelske navn, men det går ikke i dette tilfælde, for der findes ikke noget engelsk navn på arten endnu. Man kan også prøve at lave en oversættelse af det latinske navn,« siger Ole Karsholt.

Forvekslet i årevis

Hvis du gerne vil oversætte det latinske navn kan sommerfugleekspert og medforfatter til det nye studie, Keld Gregersen, give dig en hjælpende hånd.

De to dommere

Det er Ole Karsholt og vennen Keld Gregersen, som har gjort den nye opdagelse af arten Anarsia innoxiella.

Begge mænd er sommerfugleeksperter, men mens Ole Karsholt har arbejdet professionelt med at beskrive sommerfugle igennem årtier, har Keld Gregersen derimod gjort det samme i sin fritid.

»Første del af det latinske navn Anarsia refererer til slægten. Den sidste del af navnet, Innoxiella, stammer fra det latinske innoxus, og det har vi valgt, fordi det betyder uskadelig, eller ’den, der ikke gør skade’,« forklarer Keld Gregersen, som er uddannet børnepsykolog, men i mange år har beskæftiget sig med sommerfugle i sin fritid.

Det ’uskadeligt’ klingende navn har dyret fået, fordi det igennem årtier er blevet forvekslet med skadedyret ferskenmøl (Anarsia lineatella).

Videnskaben har i nemlig årtier troet, at ferskenmøl var udbredt i Nordeuropa.

Men ifølge det nye studie er ægte ferskenmøl hidtil aldrig blevet fundet i den fri natur i landene nord for Tyskland – her har der i stedet været tale om den nye harmløse art Anarsia innoxiella.

Sommerfuglelarver af Anarsia innoxiella lever på løvtræer af sorten navr, hvor den spiser bladene. Ferskenmøl-larver lever derimod på frugttræer, hvor de spiser stenfrugter såsom fersken, blommer, mirabeller og lignende.