Iszlybjørnen er kommet til Canada for at blive
Ifølge forskerne er 'iszlybjørnene' - en hybrid mellem en grizzlybjørn og en isbjørn - kommet for at blive. Men varsler de isbjørnenes endeligt, eller er de starten på en ny bjørne-art?

Hils på 'iszlybjørnen'. En iszly er en hybrid mellem den store, gråbrune, nordamerikanske grizzlybjørn og den hvide isbjørn, som lever på isen i de nordlige polarområder.

Siden jægere for første gang skød en iszly i 2006, er de bemærkelsesværdige bjørne med det ejendommelige udseende dukket op flere steder i Canadas arktiske region.

Derefter fulgte yderligere otte observationer, og DNA-test afslørede, at der var tale om en grizzly-isbjørne-hybrid. I øjeblikket afventer man resultatet af en DNA-analyse fra den niende observation, før man kan bekræfte, at det også i dette tilfælde drejer sig om en hybrid-bjørn.

Med deres cremefarvede til helt lysebrune pels, kløer, der ikke kan trækkes ind, isbjørnens spidse snude og grizzlyens brede muskuløse skuldre ligner bjørnene både deres mor og far.

Sammenligning af de nært beslægtede fætre, isbjørnen og grizzlybjørnen. Bjørnene er på engelsk blevet døbt 'grolar bear'. Navnet er en sammentrækning af 'grizzlybjørn' og 'polar bear', det engelske ord for isbjørn. (Foto: Nickolay Lamm/Business Insider)

»Vi har længe vidst, at en hybrid mellem isbjørne og grizzlybjørne var en mulighed. Vi ved fra europæiske zoo-studier, at man kan tage en han og en hun fra hver art og hybridisere dem, og at deres afkom er i stand til at få unger,« forklarer Andrew Derocher fra University of Alberta i Canada. Han studerer isbjørnepopulationerne i Canadas arktiske region og i Hudson Bay. Han fortsætter:

»Til dato er alle de bekræftede hybrider i Canada. Men det betyder ikke, at de ikke findes i for eksempel Rusland, hvor arterne kommer meget tæt på hinanden, eller i Alaska, hvor de også overlapper.«

Læs også: Isbjørnen er ikke bare en brun bjørn med hvid pels

Iszlybjørnene er et resultat af klimaforandringerne

Klimaændringerne er til dels ansvarlige for bjørne-hybridens opdukken. Isbjørne, der lever og jager på den stadigt svindende arktiske havis, bliver tvunget på land i løbet af forårets og sommerens parringssæson.

På samme tid kommer grizzly-hannerne ud af deres hi og strejfer ind på isbjørnenes territorier, når de ekspanderer deres levesteder.

Inuit-jægerne har gennem flere årtier observeret grizzlybjørne i de arktiske regioner, men man mener, at antallet er steget for nyligt, hvilket har ført til, at hannerne spreder sig yderligere for at finde en hun.

Og resultatet er, at de to arter mødes og parrer sig, fortæller Derocher.

Genetiske lighedspunkter muliggør krydsningen

Der er ikke noget nyt i krydsningen mellem to tæt beslægtede arter, forklarer Eline Lorenzen, lektor og kurator for pattedyr, ved Københavns Universitet, Statens Naturhistoriske Museum.

Det kræver kun, at to arter eller underarter, der har været adskilt i en periode, kommer i kontakt med hinanden igen.

Så længe de stadig har nok genetiske ligheder, kan de parre sig og producere frugtbare afkom. Og vi behøver ikke at lede længere end vores egen art for at finde et eksempel på fænomenet.

»Neandertalerne i Eurasien og Homo sapiens i Afrika er et godt eksempel. De gik hver deres vej i et par hundrede tusinde år, og

Arktisk region, nordpolen, isbjørne, grizzlybjørne, havis, klima, klimaforandringer, genetisk tilpasning, DNA, dyr, evolution, artsudbredelse, Cananda, hybrid, krydsning, habitat, parring, grolarbjørn, biologi

Illustration af en krydsning mellem de to bjørnearter. I virkeligheden er afkommet en blanding af begge forældrene, og individuelle træk kan variere lige så meget som blandt mennesker.
(Foto: Nickolay Lamm/Business Insider)

derefter kom de igen i kontakt med hinanden. Nu bærer alle befolkningsgrupper uden for Afrika et genetisk fingeraftryk fra neandertalerne,« fortæller Lorenzen.