Fotokonkurrence: Forskere zoomer helt ind på cellerne i din hud
Se dette fascinerende foto af hudceller, og få et kort indblik i forskningen bag billedet, der er en del af Danmarks Grundforskningsfonds fotokonkurrence 2019.
Fotokonkurrence 2019

Billedet, Human Skin Cells, er skabt i Fiona Watt’s laboratorie på Kings College i London, under centeret CellPAT. Det viser hudceller fra mennesker, der vokser på en særlig overflade, hvilket tillader forskerne at undersøge, hvordan celler opfatter og reagerer på deres omgivelser. Den grønne farve illustrerer proteinet F-actin, en helt vital komponent i cellernes interne skelet. De blå runde former er de kerner, der er ansvarlige for at lagre den genetiske information. Ved at overvåge, hvordan de grønne områder formerer sig og bliver større, kan vi udvide vores forståelser af, hvordan celler interagerer med vævet rundt om dem. (Foto: Sebastiaan Zijl)

Selvlysende grønligt materiale, der leder tankerne hen på neonfarvede ahornblade. Spredte klumper af blåt, som ligner små søde blåbær.

I virkeligheden er der tale om et nærbillede af hudceller, der er taget af ph.d.-studerende Sebastiaan Zijl på Fiona Watts laboratorie i England, der samarbejder med grundforskningscenteret CellPAT på Aarhus Universitet.

Fotoet af de menneskelige hudceller hedder 'Human Skin Cells' og er et mikroskopi-billede, da de enkelte celler er for små til at kunne ses med det blotte øje. Forskeren bag billedet har dyrket hudcellerne i petriskåle med et vækstmedie tilsat.

Derefter er der blevet tilført farve for at få cellekernen og celleskellettet til at lyse op i henholdsvis blåt og grønt.

»I vores grundforskningscenter arbejder vi generelt med at forstå, hvordan celler 'ser' og interagerer med deres omgivelser. Dette billede er fra vores arbejde med hudstamceller, som i fremtiden forhåbentlig vil kunne bruges til at regenerere huden, hvis man eksempelvis er blevet forbrændt,« forklarer Anne Færch Nielsen, der er center manager for CellPAT på Aarhus Universitet og tilføjer:

»Med en bedre forståelse af de mekanismer, der styrer stamcellers udvikling til normal hud, vil man på længere sigt kunne tilsætte friske stamceller til skadede områder, hvor huden ikke længere kan genopbygge sig selv.«

Snapshottet af hudceller er en del af Danmarks Grundforskningsfonds fotokonkurrence 2019, og i år har vi valgt, at I, kære læsere, skal være med til at afgøre, hvem I mener, der fortjener at løbe med sejren.

Så hvis I synes, at billedet her fortjener en førsteplads, kan I stemme fra 12. marts og frem til 21. marts. Afstemningen foregår her på Videnskab.dk.

Se de fine billeder fra konkurrencen sidste år i artiklen: Psykedelisk blad og fibermåne: Her er danske grundforskeres bedste billeder