Forsker faktatjekker asteroider og kometer på film
Hollywood har længe været begejstret for at smadre Jorden med kometer og asteroider, men har de filmiske dommedagsscenarier noget at gøre med virkeligheden?

Hollywood har en tendens til at nedprioritere videnskaben i katastrofefilm. Forsker Line Drube dissekerer i videoen her fire af slagsen (Video: Tjek)

Verdensrummet er et minefelt af asteroider og kometer. I hvert fald hvis vi skal tro Hollywood, hvor genstande fra verdensrummet ofte truer med at udrydde menneskeheden.

Mange husker måske Bruce Willis' heroiske offer i 'Armageddon', eller måske har du for nyligt set Leonardo DiCaprio råbe og skrige om verdens undergang i 'Don’t Look Up' - men er Hollywood dommedagsprofeter, eller pynter de på sandheden for spændingens skyld?

Vi har spurgt Line Drube, der er projektleder på Institut for Rumforskning og Rumteknologi (DTU). Hun har forsket i, hvordan vi forsvarer Jorden mod asteroider med kurs mod os, og så har hun tidligere været en del af Space Mission Planning Advisory Group (SMPAG), som blev oprettet af FN for at rådgive og komme med handlingsplaner, hvis Jorden trues med nedslag fra rummet.

Tilbage til filmene: For har Hollywood mon styr på tyngdekraften? Er det virkelig smart at sprænge en komet med atombomber? Hvad skal du huske, når du bygger din dommedagsbunker?

Find ud af det og meget mere i denne uges video fra Tjek – Videnskab.dk’s YouTube-kanal, der laver videoer om videnskaben i din verden.

Tyngdekraft i rummet? Hvorfor ikke!

I 'Armageddon', der er instrueret af action-filmmager Michael Bay, bliver verden truet af en komet med en diameter på hele 1.000 kilometer. Til sammenligning var asteroiden, som vi tror var ansvarlig for at dræbe dinosaurerne, 10-15 kilometer bred.

Om Tjek

Tjek er Videnskab.dk's unge-magasin på YouTube.

Læs mere i artiklen Videnskab.dk lancerer YouTube-kanal om sundhed.

Da vores helte i dommedagsfilmen skal lande på kæmpe-kometen, får de en hård medfart. Ting og sager på rumskibet ryster sig løs og falder ned på gulvet med et brag. Rumskibet laver også en voldsom maveplasker af en nødlanding på kometens overflade.

En spændende og dramatisk scene, hvor filmskaberen dog har valgt at ignorere, at der ikke er nogen tyngdekraft ude i rummet. Så tingene vil selvsagt ikke falde ned på gulvet med et brag.

På selve kometen ville der rigtigt nok være lidt tyngdekraft, men den ville kun svare til tre procent af Jordens tyngdekraft, så rumskibet ville faktisk opføre sig mere som en hoppebold, når den laver sin dramatiske nødlanding.

Viden fra forskere og fagfolk

Michael Bay er trods alt mest kendt for actionfilm og sin store begejstring for kæmpe eksplosioner, så det kommer nok ikke som et chok, at vores forsker kan finde en del problemer med videnskaben i hans film.

Der er heldigvis også noget fornuftig videnskab at finde i filmens verden, så er du også fascineret af katastrofer af apokalyptiske dimensioner på det hvide lærred? Så se med i videoen fra Tjek ovenfor.

Informationen i videoen bygger på viden, som Tjek har fået fra:

• Line Drube, project manager, ph.d., Institut for Rumforskning og Rumteknologi, DTU