Perfekte bier findes ikke
Amerikanske forskere har testet biers effektivitet. Det viser sig, at det ikke nødvendigvis er de mest udbredte arter, der er flittigst til at bestøve blomster.

Her ses en europæisk honningbi (Foto: Luc Viatour)

Blomster og bier? Ja, der ville ikke vokse mange nye planter frem uden bier og andre insekter. Men spørgsmålet er, hvilke bier der er de mest effektive og sørger for at bestøve flest planter, danne flest frø og efterlade sig flest nye planter.

Det har forskere ved North Carolina State University undersøgt, og resultaterne var overraskende: »Den perfekte bi er den, der besøger mange blomster, selv når vejret er dårligt. Og det er en stor del af dem« siger forskerleder Hannah Burrack.

Bier testet med blåbær

Entomologen Burrack og hendes kollegaer har undersøgt forskellige biarter, blandt andet ved at se på, hvordan de klarer sig, når de skal bestøve den nordamerikanske blåbærart Vaccinium corymbosum. Denne type blåbær er den mest udbredte i USA, og buskene kan blive op til fire meter høje.

I undersøgelsen har forskerne taget flere faktorer i betragtning:

• For det første har man undersøgt effektiviteten, hvilket vil sige, hvor mange frø der produceres, når en bi har besøgt en blomst.

• For det andet har de set nærmere på mængden, altså hvor mange bier der findes af den enkelte art inden for det område, der undersøges.

• For det tredje har man undersøgt biernes opførsel i dårligt vejr, og hvor aktiv arten er, når det er koldt, overskyet eller blæser.

Det viser sig, at den europæiske honningbi Apis mellifera, var den klart mest udbredte. Til gengæld var den mindre effektiv, og i dårligt vejr var dens aktivitet begrænset.

En stor frisk nordamerikansk blåbærplante producerer hvert år tusindvis af blomsterknopper.

Fra hver knop kan der udspringe 16 blomster, og hver blomst kan blive til et bær. Et bær indeholder flere dusin frø i udvikling. Hvis et bær skal udvikle sig og vokse normalt, skal næsten alle bestøves.

Blåbærpollen er sejt og relativt tungt. Det kan ikke sprede sig på egen hånd, blæser ikke med vinden og falder ikke direkte ned på arret eller frugten. Derfor skal blåbærplanten bestøves af insekter for at danne bær.

Nordamerikanske blåbæravlere benytter sig ofte af bikuber med europæiske honningbier som supplement til de indfødte biarter. I et typisk blåbærområde i North Carolina dækker hver bikube et område på en til fire dekar.

(Kilde: North Carolina State University)

De små indfødte bier sørgede for dobbelt så mange små frø pr besøg og tålte i højere grad ændringer i vind og vejr.

Det er ikke bare antallet, der tæller

De mange bi- og humlearters usikre fremtid er ikke en direkte årsag til forskningsprojektet, men Hannah Burrack mener, at resultaterne vil få betydning i arbejdet for at rede bierne:

»Vores arbejde ser ikke specifikt på biernes død, men det at forstå forskellene i effektivitet og bidrag til bestøvningen er vigtigt, når man skal vurdere, hvordan man beskytter bestøvende insekter i landbrugsmiljøet og måske også i naturlige omgivelser«.

»Måler vi bare, hvor udbredt en art er, giver det kun én del af historien«, siger hun.