Is i månekrater
Målinger fra NASA-sonden Lunar Reconnaissance Orbiter tyder på, at der findes en del is i et krater ved Månens sydpol.

Laser-højdemålinger af Shackleton-krateret lavet af LRO. (Foto: NASA/M.T. Zuber m.fl., Nature, 2012)

Der har længe været antydninger af, at der kan findes is i kratere ved Månens poler, fordi bunden af disse kratere altid ligger i skygge og derfor er meget kolde.

Nu støtter nye data fra NASA-sonden Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) tanken om isholdige månekratere - i hvert fald i ét krater ved navn Shackleton.

Dette krater, der er opkaldt efter Antarktis-forskeren Ernest Shackleton, ligger tæt ved Månens sydpol og er næsten 20 kilometer i diameter og godt tre kilometer dybt.

Is forklarer lysforskelle

Målingerne fra LRO tyder på, at helt op til 22 procent af overfladematerialet i krateret udgøres af vandis.

Dette resultat er fremkommet i forbindelse med højdemålinger, hvor LRO anvender en laser.

Forskerne bag missionen opdagede, at overfladematerialet i Shackleton-krateret er lysere end tilsvarende kratere i nærheden. Og det forklares bedst med tilstedeværelsen af is.

Kan bruges til raketbrændstof

Denne viden er vigtig, da større forekomster af vand kan udnyttes på en fremtidig månebase.

Ud over at tjene som tørstslukker og som kilde til ilt, kan vands bestanddele (brint og ilt) nemlig også bruges til raketbrændstof.

Endelig er vandet en kilde til viden om Solsystemets udvikling, da dette vand efter alt at dømme er blevet deponeret her for flere milliarder år siden.