Foto fra rummet viser vulkan i udbrud
NASA har offentliggjort et spektakulært billede af den russisk-japanske vulkan Sarychev Peak i udbrud, taget fra rummet.

Et nyt satellitfoto viser de tidlige stadier af et vulkanudbrud.

Bobleformet sky af vanddamp

Dødelig sky ved jordoverfladen

Et nyt satellitfoto viser de tidlige stadier af et vulkanudbrud. Fotoet er offentliggjort af NASA og taget fra den internationale rumstation 12. juni, skriver LiveScience.com. NASAs forskere er begejstrede over billedet »...fordi det indfanger adskillige fænomener som finder sted under de tidligste stadier af et eksplosivt vulkanudbrud.« Bobleformet sky af vanddamp På billedet ser udbruddets hovedsky ud til at være en blanding af brun aske og hvid damp. Den glatte hvide sky øverst danner en boble-lignende formation, som kan være kondensvand, dannet af den hastige opstigning og afkøling af luften over den massive søjle af aske. Ofte får de kraftige vinde i atmosfærens højere lag en vulkansky til at flade ud og sprede sig, men det er ikke sket i dette tilfælde. Så skyen kaster en lang, mørk skygge nordvest for øen. Som det blev afsløret på billeder for første gang tidligere i år, er vulkanske askeskyer så kaotiske, at de producerer lyn. Den omgivende atmosfære tillige blevet 'skubbet op' af chokbølgen fra eksplosionen, fortæller forskerne. Dødelig sky ved jordoverfladen Fotoet viser også en lysegrå askesky tæt ved jorden, som flyder fra vulkanens krater. Det er sandsynligvis en blanding af varm gas og aske, som vulkanologer kalder en pyroklastisk strøm. Pyroklastiske strømme er dødelige for alt og alle der kommer i vejen for dem, og kan være op til 600 grader varme og bevæge sig over land med over 200 kilometer i timen. Vulkanen Sarychev Peak på Matua Island er en af de mest aktive vulkaner i Kuril-øgruppen nordøst for Japan. Dens sidste eksplosive udbrud var i 1989. Flyruter er blevet dirigeret væk fra området, for at undgå at der bliver suget aske ind i flymotorerne så de går i stykker.

(Foto: NASA/ISS/Earth Observatory)

Et nyt satellitfoto viser de tidlige stadier af et vulkanudbrud.

Bobleformet sky af vanddamp