Forbløffede forskere: Venedig synker stadig
Verdens mest romantiske by er stadig støt på vej ned i de kanaler, som har gjort byen berømt. Forskere troede ellers, at problemet var løst.

I Venedig er der oversvømmelser flere gang om året. Venetianerne har ny bygget diger rundt om byen for bedre at kunne styre vandmængden i kanalerne. (Foto: Colourbox)

Problemet er ikke nyt. Allerede for flere årtier siden blev forskerne klar over, at hele Venedig var i færd med at synke i takt med, at befolkningen pumpede grundvandet væk under byen.

Derfor blev der sat en stopper for pumpningerne - og dermed troede man, sammensynkningen ville standse.

Det gjorde den bare ikke.

Ti års målinger med både radar fra rummet (InSAR) og GPS viser nu, at den italienske eventyrby stadig synker.

»Venedig ser ud til at fortsætte med at synke med en fart på cirka to millimeter om året. Det er en lille ændring, men den er vigtig,« siger geodæten Yehuda Bock i en pressemeddelelse fra American Geophysical Union.

Havets stigning forværrer situationen

Den lille ændring har betydning, fordi havniveauet i lagunen, hvor Venedig befinder sig, samtidigt stiger med cirka to millimeter om året.

Fortsætter det på den måde, vil Venedig ifølge forskerne komme til at ligge cirka otte centimeter lavere i vandet om 20 år.

Jordens plader skyld i, at Venedig synker

Det er naturlige fænomener som pladetektonik, der trækker Venedig nedad, mener Yehuda Bock og hans kolleger. (Se også faktaboks)

Pladetektonik er et begreb, der dækker over, at den ydre Jord er opdelt i stive plader, som bevæger sig i forhold til hinanden.

Begrebet forklarer bl.a. oceaners tilblivelse og forsvinden, udbredelsen af jordskælv og aktive vulkaner, bjergkædefoldning, fossile dyr og planters udbredelse samt kontinenters vækst og skiftende beliggenhed gennem tiderne.

Kilde: Den store Danske

Jordpladen, som byen hviler på, bliver langsomt, men sikkert presset ned under bjergkæden Appenninerne. En proces, der får hele området til at dale lidt i terrænet.

Derudover skyldes Venedigs fortsatte sammensynkning, at jordbunden under Venedig fortsat falder lidt sammen, selv om grundvandspumpningerne er stoppet.

Diger skal styre vandmængden i byen

På lang sigt står venetianerne altså over for et meget stort problem. Og selv om det til at begynde med er kanalerne, der har gjort byen kendt, har italienerne nu brug for teknikker til at sørge for, at byen kun akkurat holdes passende nedsænket i vandet.

En af de løsninger, forskerne har leget med, går ud på at holde husene oppe ved hjælp af kunstige celler. Den løsning er dog stadig kun et eksperiment.

Ind til videre har venetianerne derfor valgt at bygge diger rundt om byen for at kontrollere den mængde vand, der bliver lukket ind i byen.

Arbejdet med at bygge digerne er næsten færdigt, og digerne får porte, som kan lukkes, når kystlinjen stiger over en vis højde. Hvis byen synker nogle få centimeter mere, kan porterne nok godt tackle dette. De skal bare lukkes lidt oftere, mener forskerne.