Astronomer finder 'fodboldmolekyler' i rummet
NASA har opdaget en enorm mængde runde molekyler, som fuldstændig ligner små fodbolde, i fast form i det ydre rum for første gang. Mængden svarer til ​​10.000 Mount Everest'er.

6.500 lysår fra Jorden, beliggende mellem to stjerner, har NASA med sit Spitzer Space Telescope fundet en enorm mængde af det såkaldte 'fodboldmolekyle'. Et molekyle, som tidligere kun er fundet på Jorden, og hvis struktur fuldstændig ligner - ja, du gættede rigtigt - en fodbold.

Fodboldmolekylerne hedder egentlig 'buckminsterfulleren', men bliver i daglig tale ofte refereret til som 'buckyballs'. Det er særlige kemiske molekyler, som er opbygget af 60 kulstofatomer placeret i fem- og sekskanter - nøjagtig som vi kender det fra en rigtig rund jordbosfodbold.

10.000 gange Mount Everest

Faktisk havde astronomerne stærke forventninger om, at fodboldmolekylerne fandtes i rummet. Tidligere har de fundet molekylerne i gasform, så at de nu har fundet dem i fast form er ikke synderligt overraskende - omend fascinerende.

VIDSTE DU ...

At en fodbold almindeligvis består af 20 lædersekskanter og 12 læderfemkanter. Netop denne type bold blev markedsført i Danmark som det første sted i verden i 1950'erne.

Derfor er det mest opsigtsvækkende ved fundet af buckyballs faktisk mængden, som svarer til, hvis man stillede Mount Everest op ved siden af sig selv 10.000 gange. Ja, 10.000 styks af verdens højeste bjerg.

Det nye fund tyder på, at buckyballs er langt mere almindelige i rummet, end tidligere observationer har vist.

Lær mere om en af naturens mærkværdige kreationer - fodboldmolekylerne - i videoen fra NASA ovenfor.