Skoleforskere anmeldt for videnskabelig uredelighed
Kilde: 
25 januar 2019

Lektor i pædagogik Keld Skovmand har anmeldt fire ledende forskerkolleger til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed, og han anklager i en ny bog de samme kolleger for plagiat, citatfusk og fabrikation af data. Det skriver Weekendavisen.

Afgørelse i sagen

Nævnet for Videnskabelig Uredelighed har truffet en afgørelse, og de 10 forskere er i dag blevet frikendt.

Det skrev fagbladet Folkeskolen 15. marts 2019 i en artikel.

Kilde: Folkeskolen

Ifølge Weekendavisen blev de forskningsartikler, som Keld Skovmand har anmeldt, brugt som belæg for en reform af læreruddannelsen i 2013 og skolereformen i 2014.

De fire forskere, der er blevet anmeldt, er Niels Egelund, Lars Qvortrup og Jens Rasmussen, alle tre professorer ved DPU, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet, samt Andreas Rasch-Christensen, som er forsknings- og udviklingschef på VIA University College.

LÆS OGSÅ: Analyse: Dansk skoleforskning er for dårlig trods rekordhøjt antal forskere

I bogen ’Folkeskolen - efter læringsmålstyringen?’ retter Keld Skovmand især kritik mod de videnskabelige artikler, som indgik i Jens Rasmussen og Andreas Rasch-Christensens rådgivning af Undervisningsministeriet.

Ingen af de fire anmeldte forskere vil svare på Keld Skovmands kritik, så længe sagen verserer i Nævnet for Videnskabelig Uredelighed: »Jeg ønsker ikke at kommentere en række klager, som endnu ikke er behandlet, og en bog, som jeg ikke har set,« siger Andreas Rasch-Christensen ifølge Weekendavisen.

Nævnet for Videnskabelig Uredelighed ønsker heller ikke at udtale sig om verserende sager.

LÆS OGSÅ: Ny analyse: Folkeskolen bør arbejde med elevernes optimisme

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Lærere har det fint med den reformerede folkeskole

cpp

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.