Ny stribe på Videnskab.dk: Følg Dittes liv som ung forsker
Ditte Høyer Engholm sætter billeder og talebobler på livet som ph.d.-studerende i en personlig tegneserie. Fremover kan du følge med på Videnskab.dk

Livet som ph.d.-studerende i molekylær biologi er andet end laboratorieforsøg, hvide kitler og sikkerhedsbriller. Det er også faglige og personlige op- og nedture, universitetsprioriteringer, vejledersamtaler. Og meget, meget mere.

Den fortælling har ph.d.-studerende ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet Ditte Høyer Engholm sat sig for at formidle. Ud fra logikken, at billeder siger mere end 1.000 ord.

Ditte tegner finurlige striber om sit liv som ung ph.d.-studerende, og fremover kan du følge med på Videnskab.dk.

I videoen fortæller Ditte om sin motivation med og tanker bag at tegne en stribe om sin forskerhverdag.

Visualisering af en livsfarlig bakterie

Det er ikke kun Dittes hverdag, som hun tegner. Hendes ph.d.-projekt i molekylær biologi har til formål at visualisere en bakterie, der hedder pneumokok. Den er skyld i alvorlige sygdomme som blodforgiftning, lungebetændelse, mellemørebetændelse og meningitis.

Dittes striber handler om alle aspekter af ph.d.-projektet; lige fra overvejelser om forskningsprocessen og vejledermøder til overspringshandliner og frokostpauser. På den måde håber Ditte at give interesserede et mere personligt indblik i videnskabens verden, set fra en forskers synspunkt. Og måske samtidigt nedbryde nogle fordomme om, hvad et forskerliv er.

De første striber følger Ditte i den tidligste fase af ph.d.-projektet, hvor hun mødes med andre forskere til en snak om, hvordan pneumonok-bakterien kan males.

Fremover kan du følge med i udviklingen af Dittes ph.d.-liv og hendes tegneseriestribe her på Videnskab.dk

Du kan se de første striber her.