På med løbeskoene: Blot én tur om ugen reducerer risikoen for tidlig død
løb_død_sygdom_mindske_risiko_forebygge_kræft

Løb, uansat hvor meget eller hvor lidt, ser ud til at mindske risikoen for tidlig død. (Foto: Shutterstock)

Løb, uansat hvor meget eller hvor lidt, ser ud til at mindske risikoen for tidlig død. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
06 november 2019

Er du også en af dem, som tror, at motion skal være alt eller ingenting? 

Enten skal man løbe meget ofte, og det skal helst være langt og i højt tempo, eller også kan man ligeså godt lade være og i stedet ligge derhjemme i sofaen med benene oppe. 

Men nu er der godt nyt til dig, som måske 'kun' snører løbeskoene én gang om ugen eller færre. Et nyt studie indikerer nemlig, at alt løb er godt løbet.

Studiet, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift British Journal of Sports Medicine, er et såkaldt metastudie, og det er lavet ved at gennemgå en række eksisterende studier på området, som har undersøgt i alt mere end 230.000 mennesker fra hele verden over variende perioder mellem 5,5 og 35 år. 

Resutaterne viser, at uanset hvor ofte, hvor langt eller hvor hurtigt man løber, bliver risikoen for tidlig død reduceret.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, dør cirka 3,2 millioner mennesker hvert år af sygdomme, som er relateret til ikke bevæge sig nok. 

LÆS OGSÅ: Apps får motionsudfordrede op af sofaen

Forskerne bag studiet fremhæver, at deres resultater adskiller sig fra tidligere studier om løb, da disse slog fast, at de helbredsmæssige fordele steg i takt med, at man løb mere.

Godt nok fortsætter det ikke i det uendelige, og at løbe 20 kilometer hver dag gør dig ikke kernesund, da man også kan løbe så meget, at det til sidst belaster kroppen.

»Hvilken som helst mængde af løb, også kun en enkelt gang om ugen, er bedre end slet ikke at løbe,« forklarer forskerne bag studiet. 

I alt døde 25.952 af forsøgspersonerne.

Forskerne sammenlignede dem, som løb (uanset hvor meget eller hvor lidt), med dem, som overhovedet ikke løb, og resultatet viste, at løberne havde 27 procent lavere risiko for at dø tidligt - uanset af hvilken årsag.

Og løberne havde henholdsvis 30 procent og 23 procent lavere risiko for at dø tidligt af hjerte-kar-sygdomme og kræft. 

Derefter inddelte forskerne løberne i flere forskellige grupper, afhængig af hvor ofte, hvor hurtigt og hvor langt, man løb. Det gjorde de for at undersøge, om risikoen for tidlig død ville falde yderligere, hvis man eksempelvis løb oftere. Det viste sig dog ikke at være tilfældet. 

Derfor var forskerne tilbage ved: At løb uanset i hvilken grad øger fordelene markant.    

LÆA OGSÅ: Derfor er motion den bedste medicin

»Al form for løb er godt for dig, og du kan opnå disse fordele ved blot at løbe én gang om ugen eller mindre eller ved at løbe 50 minutter om ugen eller mindre. Men det skal dog ikke demotivere dem, som løber mere end det, og som virkelig nyder det,« forklarer Željko Pedišić, som er forsker ved Victoria University i Australien og førsteforfatter på studiet.

Han påpeger samtidig, at der sansynligvis er en minimumsgrænse, så en løbetur efter bussen altså ikke giver de samme fordele. 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger om motion lægger sig op ad de internationale anbefalinger fra WHO. For voksne gælder det således, at man skal dyrke 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutter ved høj intensitet. 

Men førsteforfatteren forklarer, at selv hvis man går lidt under det anbefalede tidsforbrug, vil man opnå de samme fordele i forhold at mindske risikoen for tidlig død. 

De mange studier, som dette metastudie bygger på, har taget forbehold for adskillige faktorer, som eventuelt kunne påvirke resultaterne. Det kan være køn, alder, vægt, helbred eller livsstil. 

Željko Pedišić understreger dog, at disse selvsamme faktorer stadig godt kan have påvirket resultaterne. 

Derudover bør det noteres, at forsøgspersonerne selv har skullet rapportere, hvor meget eller hvor lidt, de løb, hvilket giver en usikkerhed. 

LÆS OGSÅ: Kvindefodbold er bedre motion end løb

LÆS OGSÅ: Så tæt er vi på at kunne lave en motionspille

LÆS OGSÅ: Professor: Motion kan både forebygge og bremse flere kræftformer

mtl

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.