»Det skal jeg lige tænke over.«
Når vi siger de ord, er det sjældent et spørgsmål om at sætte sig ned, glo på en væg og koncentrere sig.
Det er derimod manges oplevelse, at de tit knækker koden til en given problemstilling på gåturen, mens de luger i højbedet, eller mens de står i badet. Men holder den?
Det har en gruppe amerikanske forskere netop undersøgt, og den ser ud til at være god nok: Vi er faktisk mere kreative i vores problemløsning, når vi foretager os noget, der kræver en smule engagement, fremfor når vi decideret keder os.
I studiet blev deltagerne bedt om finde på nye måder at bruge hverdagsgenstande, eksempelvis en mursten eller en papirklips.
Herefter blev de delt op i to grupper. Den ene så en kort, ret kedelig video af to mænd, der lagde vasketøj sammen. Den anden så en ikonisk scene fra komedien ‘Da Harry mødte Sally’, hvor nævnte Sally demonstrerer, hvordan man faker en orgasme – på en fyldt restaurant.
Umiddelbart kunne man foranlediges til at tro, at gruppen, der kedede sig med vasketøjsvideoen, ville lade tankerne vandre og komme på flere kreative idéer, mens de, der var godt underholdt, ikke ville komme så langt.
Men sådan var det faktisk ikke. Tankerne vandrede ganske vist også hos vasketøjs-gruppen, men det var folk, der havde set et klip fra Hollywood-filmen, der havde flest kreative idéer efterfølgende.
Dette bekræfter Zac Irving, en af forfatterne bag studiet, i, at det ikke kun er vigtigt, at en aktivitet kræver lavt engagement – konteksten for aktiviteten er væsentlig.
»At lade tankerne vandre kan hjælpe i nogle sammenhænge, for eksempel på en gåtur, men ikke i andre, såsom en kedelig psykologisk test,« forklarer forskeren til MedicalXpress.
Studiet er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.