Nyt studie har undersøgt nærmere, hvor mange skridt du skal tage om dagen
gåtur 10.000 skridt

Ny forskning har undersøgt, hvor mange skridt der skal til for at holde sig sund og rask. (Foto: Shutterstock)

Ny forskning har undersøgt, hvor mange skridt der skal til for at holde sig sund og rask. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
06 september 2021

10.000 skridt om dagen. Det gyldne antal til et sundt liv. Eller hvad?

Som Videnskab.dk har skrevet om før, er det tal faktisk udsprunget direkte fra en japansk branding-strategi, men da det også er et faktum, at gåture og frisk luft er sundt for os, har ny forskning forsøgt at præcisere tallet.

Ifølge studiet, som begyndte i 2005 og sluttede i 2018, havde de individer, der tog mellem 7.000 og 10.000 skridt om dagen, en i gennemsnit 50 til 70 procent lavere risiko for tidlig død sammenlignet med dem, der havde et gennemsnit på færre end 7.000 skridt. 

Studiet fandt desuden, at jo flere skridt, jo mindre risiko for dødelighed. Men ifølge forskerne kunne det at gå mere end 10.000 skridt ikke kobles til en yderligere nedsat risiko for dødelighed.

Det skriver Science Alert.

Studiet, der blev korrigeret for parametre såsom alder, køn, etnicitet, uddannelse, rygning og alkoholforbrug, blev foretaget med over 2.000 sorte og hvide mænd og kvinder fra USA med en gennemsnitsalder på 45 år. Deltagerne bar såkaldte accelerometre, der i løbet af perioden 2005-2006 observerede, hvor mange skridt de tog om dagen.

Forskerne kunne inddele deltagerne i tre grupper:

  • En gruppe, som i gennemsnit gik færre end 7.000 skridt dagligt
  • En gruppe, som i gennemsnit gik mellem 7.000 og 9.999 skridt dagligt
  • En gruppe, som i gennemsnit gik mere end 10.000 skridt dagligt

Ifølge studiet kunne forskerne observere, at risikoen for dødelighed blev mindre og mindre, jo flere skridt deltagerne tog om dagen - men der var en stor sundhedseffekt allerede efter de 7.000 skridt, og deltagerne, der gik mellem 7.000 og 10.000 skridt om dagen havde en lavere dødelighed end dem, der gik færre end 7.000 skridt.

Forskerne understreger dog, at 7.000 ikke er et magisk tal, og at det desuden næppe bliver det sidste tal, vi kommer til at høre om.

Ifølge forskerne vil vi de næste få år se et stigende antal studier om antal skridt om dagen blive publiceret, fordi der snart er 10 års follow-up på undersøgelser, der har brugt accelerometeret.

Ifølge forskerne bag studiet har flere studier de seneste år vist, at flere skridt om dagen giver mindre risiko for tidlig død. Videnskab.dk beskrev for eksempel i januar et norsk studie, der konkluderede, at kvinder helst skal gå over 4.400 skridt om dagen.

Et andet studiet, Videnskab.dk tidligere har skrevet om, har omvendt peget på, at risikoen for dødelighed blandt kvinder flader ud ved omkring de 7.500 skridt. Professor Bente Klarlund har beskrevet studiet bag de 7.500 skridt og samtidig gennemgået 10 gode grunde til at gå ture: Gå dig til et længere liv – og 9 andre gode grunde til at sætte ekstra gang i fodtøjet.

OBS: Artiklen er rettet til 7. september, hvor vi har præciseret, at det nye studie ikke viser, at man kan nøjes med at gå 7.000 skridt. I studiet har forskerne konkluderet, at deltagerne, som gik mellem 7.000 og 10.000 skridt, havde laverede dødelighed end dem, der gik mindre end 7.000 skridt. Og studiet fandt en kobling mellem des flere skridt, des lavere dødelighed. Men efter de 10.000 skridt var der ifølge studiet ikke en kobling til en yderligere nedsat risiko for dødelighed.

jso

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.