Forskere: Vores sprog stammer fra fuglesang og aber
Kilde:
23 juni 2014

KORT NYT FRA UDLANDET

Udviklingen af menneskets sprog har undret mange forskere. Nu forslår nogle forskere, at det stammer fra en kombination af to kommunikationssystemer, som findes hos aber og sangfugle. Det skriver Livescience.com.

»Et af de store mysterier i evolutionen hos mennesker er udviklingen af sproget. Det ser ud til at være kommet ud af ingenting for 100.000 år siden. Der var intet som det før, og der er intet lignende hos andre dyr,« siger Shigeru Miyagawa, der er lingvist på MIT i Cambridge, Massachusetts, til Livescience.com.

De to systemer, som kombineres hos mennesker er det leksikale system, som findes hos aber, men svarer til ord hos mennesker.

Det andet system er et udtryksfuldt system, som findes hos sangfugle. Hos mennesker svarer det til grammatik.

Systemerne er ifølge Livescience.com kendt i dyreriget, men de kombineres kun hos mennesker.

Hypotesen møder dog blandede reaktioner.

»Det er en interessant hypotese, som er i overensstemmelse med meget af det, vi ved om dyrs kommunikationssystemer, men det virker ret usædvanligt, at menneskets sprog kommer derfra,« siger Tecumseh Fitch, der er kognitiv biolog på University of Vienna, til Livescience.com.

Studiet er publiceret i det videnkabelige tidsskrift Journal Frontiers in Psychology.