Dampen fra e-cigaretter skader lungerne
27 maj 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

E-cigaretter er på kort tid blevet meget populære, men det viser sig nu, at dampen fra de elektroniske cigaretter er skadelig for lungerne.

Og det gælder også nikotin-frie e-cigaretter, viser ny forskning ifølge en pressemeddelelse fra The American Physiological Society.

Et amerikansk forskerhold udsatte i et forsøg både muse- og menneske-celler almindelig cigaretrøg samt damp fra e-cigaretter med og uden nikotin.

Det viste sig, at nikotin - uanset om stoffet kommer ind via traditionel cigaretrøg eller fra e-cigaretter – nedsætter cellernes funktionalitet og vækst i lungerne, og det kan føre til akut lungebetændelse, skriver forskerne i den videnskabelige artikel, der er udgivet i tidsskriftet American Journal of Physiology—Lung Cellular and Molecular Physiology.

Nikotin-frie e-cigaretter viste sig dog også at indeholde stoffer – blandt andet akrolein, der har en negativ effekt på lungerne.