Annonceinfo

Derfor sidder iPhone på tronen

iPhones indmad er ikke noget særligt, og andre telefoner har også et flot ydre. Alligevel bliver den dyre Apple-mobil behandlet som en kongelig, mener dansk mobilforsker og forklarer hvorfor.

Den nye iPhone 4S udkommer i dag i bl.a. USA og Storbritannien, og selvom mange havde forventet en endnu bedre model, har forsalget aldrig været større. (Foto: Apple)

»Det er jo næsten en religion.«

Sådan beskriver mobilforskeren Martin Brynskov den seneste uges vilde hype omkring afsløringen af iPhone 4S, der er den nyeste mobiltelefon fra elektronikgiganten Apple.

Alverdens netmedier dedikerede deres forsider til at rapportere live fra lanceringen af mobilen, og selvom mange havde sat næsen op efter en mere nyskabende model, har forbrugerne taget imod 4S-versionen med åbne arme og svingende kreditkort.

I løbet af de første 24 timer blev der forudbestilt én million styks, hvilket gør den nye mobil til Apples hurtigst sælgende produkt nogensinde.

»Det er et powerbrand ud over alle grænser bygget op omkring Apple og firmaets afdøde medstifter Steve Jobs,« siger Martin Brynskov, der er lektor på Institut for Informations- og Medievidenskab ved Aarhus Universitet.

Apple har satset på én mobil

Han forklarer, at iPhones store succes i den rige del af verden skyldes en række faktorer.

Først og fremmest er det lykkedes Apple under Steve Jobs’ ledelse at profilere iPhone blandt hundredevis af konkurrerende modeller i en sådan grad, at »den er blevet kaldt Jesus-telefonen, fordi den står så klart og lysende som produkt,« forklarer Martin Brynskov.

»Én af de ting, de har gjort fuldstændig mod al rådgivning og modsat alle andre selskaber, det er, at de har insisteret på kun at have én mobil. Der findes kun iPhone i forskellige generationer,« siger han.

Hvor andre mobilfabrikanter laver en masse forskellige modeller, så de kan ramme forskellige typer forbrugere, så fokuserer Apple altså på én dyr luksusmobil, der kun henvender sig til toppen af markedet.

Ensidig satsning giver flere fordele

»Rent markedsføringsmæssigt er det utrolig stærkt. Alle ved, hvordan iPhones ser ud, og man ved helt præcis, hvad man får. Det er utrolig kommunikerbart,« forklarer Martin Brynskov.

»I mediebilledet fylder de jo grotesk meget i forhold til deres udbredelse. Nokia har længe siddet på langt mere af det samlede telefonmarked, men fordi der kun er én iPhone, og fordi den næsten er synonym med, hvad en smartphone er, så ser det ud, som om Apple er meget mere dominerende, end de er, når man kigger på de runde tal,« siger han.

Fakta

iPhone 4S er den femte generation af Apples mobiltelefon iPhone. Den første blev lanceret 7. januar 2007 og revolutionerede smartphones.

Telefonen blev hurtigt enormt populær, fordi den er meget let at styre via den trykfølsomme skærm, og fordi den indeholder et hav af services såsom musikafspilleren iTunes og små programmer kaldet apps, som downloades via App Store.

Produktionsmæssigt giver Apples ensidige satsning på iPhone også fordele. Mens konkurrenterne bruger kræfter på at opbygge et stort og differentieret produktionsapparat, der kan lave mange forskellige slags telefoner, har Apple det nemmere.

»Apple skal bare lave én telefon, og de skal lave mange af dem. Det er meget mindre komplekst at styre,« siger Martin Brynskov og tilføjer:

»Desuden kan de købe enormt stort ind. Det vil sige, at selvom der er andre, der kunne tænke sig de samme touchskærme som Apple, så er Apple førstevælger til de produktionsfaciliteter, der tit bliver flaskehalse. Derfor sidder Apple som en slags stopklods for mange af de andre, der vil have den samme teknologi, fordi der simpelthen er grænser for, hvor mange touchskærme der kan sprøjtes ud i en vis kvalitet.«

iPhones hardware er ikke noget særligt

Ud over at have den første rigtig gode touchskærm er det dog ikke hardwaren, der har gjort iPhone populær, mener Martin Brynskov.

»De er jo blevet grint af gang på gang, fordi de har haft sådan noget andenrangshardware. De havde kameraer på to megapixel, når andre havde otte, kvaliteten af samtaler er ikke specielt god på iPhone, og så var der sagen om den dårlige antenne,« siger han.

Lektor Jakob Eg Larsen, der forsker i menneske-maskine interaktion og mobile teknologier på DTU Informatik ved Danmarks Tekniske Universitet, er enig i, at iPhones indmad hidtil ikke har været noget særligt.

»Hvis man kigger på hardwaresiden, så er det ude i detaljerne, der er forskel på tingene. Sammenlignet med smartphones med Android styresystemet er det i virkeligheden marginale forskelle, der er på processorstyrke, hvor godt kameraet er, og hvor meget hukommelse, der er i,« siger Jakob Eg Larsen.

Helstøbt iPhone er nem at bruge

Han peger i stedet på softwaren som iPhones bedste salgsargument rent teknologisk.

»Da de lancerede den første iPhone, var den ikke i nærheden af andre smartphones på tekniske features, men Apple formåede at skabe en helt anden brugeroplevelse med udgangspunkt i touchskærmen. De gjorde det langt nemmere at bruge en smartphone,« siger Jakob Eg Larsen.

Begge mobilforskere mener, at betjeningen af iPhone føles mere helstøbt og velsmurt, fordi Apple selv står bag alt i telefonen.

»De laver selv det operativsystem, som ligger oven på deres hardware, og så laver de også selv applikationer og services, så du får en integreret oplevelse, hvad enten du bruger iTunes, iBooks eller App Store,« forklarer Jakob Eg Larsen.

Hver 20. mobiltelefon på markedet er en iPhone. (Foto: Colourbox)

Han nævner også, at iPhone er foran på antallet og kvaliteten af apps.

Udseendet er ikke det afgørende

En anden kvalitet ved iPhone, som ofte fremhæves, er telefonens udseende. Men ifølge Martin Brynskov er det ikke så meget der, iPhone skiller sig ud.

»De arbejder utrolig bevidst med det fysiske design, og på deres forskellige andre produkter har Apple været meget innovative omkring materialer og fysisk form. Så jo – det er lækkert, men pointen er bare, at det kan Sony og Samsung sagtens kopiere,« siger han.

Apple er dog også flittige til selv at lade sig inspirere af konkurrenterne. For eksempel er iPhones forsidedesign med en stor skærm og kun én knap blevet opfundet af sydkoreanske LG Electronics, fortæller Martin Brynskov.

»Der er rigtig meget af Apples design, som er at tage gode idéer fra de virkelige frontløbere – dvs. Japan, Sydkorea og Nokia faktisk – og så designe dem ind til et helstøbt, fuldstændig skarpt tegnet brand, som er iPhone,« siger han.

’Det er det nye royale stof’

Markedsføringen af iPhone har Apple også fået hjælp til – navnlig fra medierne. Det er den seneste uges enorme omtale af den nye iPhone 4S og Steve Jobs’ død et bevis på, mener Martin Brynskov.

»iPhone er en rigtig mediemaskine og har en voldsom appel til folk, der arbejder med kommunikation, og hype er jo tit båret eller faciliteret af mediefolk,« siger han.

iPhone er altså ikke bare kongen blandt mobiltelefoner. iPhone bliver også behandlet som en kongelig i medierne, når der er nye rygter om telefonen.

»Det er det nye royale stof. En nyhed om iPhone er lige ved at være en kendishistorie. Så jeg tror, at det, man ser, er en sammensmeltning mellem gossip-journalistikken og teknologi-journalistikken. Det bliver nærmest Se og Hør-stof med den lille krølle, at folk jo faktisk har et tættere forhold til deres telefon end til Mary eller Dronning Margrethe,« siger Martin Brynskov.

iPhone 4S kommer på gaden i dag i bl.a. USA og Storbritannien, og de største iPhone-tilbedere har traditionen tro allerede siddet i kø i mange timer foran Apples butikker.

iphone

jeg har selv haft et par samsung mobiler og også været ret glad for dem men hver gang jeg har fået en ny har laderen været ny og siddet et andet sted på mobilen.
iphone har altid det samme stik på det samme sted og der for har der været et enormt eftermarked med dokking stationer og andre gadgets som har gjort det meget mere spændende og nemt.
håber at de andre mobil fabrikanter ville lære lidt af det
cikalle

Seneste fra Teknologi

Deltag i Unge Forskere 2015

Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.
Annonceinfo

Seneste kommentarer

Seneste blogindlæg