Om forfatteren

Sedsel Brøndum Lange

Journalist

Jeg har været journalistpraktikant hos Videnskab.dk siden august 2015. I den tid har jeg haft rig mulighed for at udnytte, at Videnskab.dk dækker forskningsverdenen bredt. Det betyder, at jeg både har fortalt om tv-serier, alderdomsforskning og biodiversitet.
Selvom jeg i udgangspunktet er ivrig efter at dække samfunds- og kulturstof, banker mit hjerte også lidt ekstra for biologi og sundhed, som jeg ofte har skrevet om.
Min journalistuddannelse har jeg fra Roskilde Universitet (RUC), hvor jeg desuden studerer Internationale Udviklingsstudier.
I den forbindelse har jeg taget et semester på Statskundskab på Københavns Universitet og et semester med medieteori på Brunel University i London.
Før jeg begyndte hos Videnskab.dk har jeg været kommunikationspraktikant hos Fairtrade Mærket og hos VedvarendeEnergis samarbejdspartner i Kenya.

Underjordisk dyreverden er vigtig for livet over jorden

Nyt studie viser, at bakterier, orme og biller, som lever under jorden, spiller en vigtig rolle for både klima og planteliv – over jorden.

»Vi fandt ud af, at når vi tager klima med i beregningerne, kan biodiversitet under jorden være lige så vigtig som biodiversitet over jorden,« fortæller en af forskerne bag det nye studie. (Foto: Shutterstock)