10.000 asteroider nær Jorden er fundet
Nu er der fundet 10.000 nærjordsobjekter (NEO), altså asteroider og kometer, der ligger mindre end 45 mio. kilometer fra Jorden på mindst et tidspunkt i løbet af Jordens et-årige kredsløb om Solen.

Her ses asteroiden 2013 MZ5 der er det titusinde nærjordsobjekt der er fundet. (Kilde: PS-1/UH)

Nærjordsobjekter er asteroider og kometer, der ligger mindre end 45 millioner kilometer fra Jorden, på mindst ét tidspunkt i løbet af Jordens et-årige kredsløb om Solen.

Nu er nærjordsobjekt nummer 10.000, der har fået navnet 2013 MZ5, blevet fundet af University of Hawaii's PanSTARR-1 teleskop, der netop leder efter disse objekter.

NEO'er findes i to kategorier

Den ny-opdagede asteroide er 300 meter bred, hvilket er en del mindre end den største nærjordsasteroide, der har en diameter på 41 kilometer.

Dens kredsløb er godt bestemt, og NASA kan forudse, at den ikke vil komme faretruende tæt på Jorden.

NASA deler nærjordsobjekterne op i to hovedkategorier, NEO'er med en diameter på over 1 kilometer og dem med en diameter på mindre end 1 kilometer.

Ikke store nok til at udgøre trussel

Kun en tiendedel af de 10.000 NEO'er er større end 1 km, hvilket er de størrelser, der kan true menneskeheden ved et potentielt sammenstød.

Dog er der ikke en eneste af dem, der kommer tæt nok på Jorden til at udgøre en trussel.

Astronomerne mener, at der findes omkring 100.000 nærjordsobjekter, men at kun en brøkdel af de opdagede asteroider, der endnu ikke er fundet, og som ligger i den store kategori.