Om forfatteren

Knud Ryom

Ph.d. stipendiat ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet

Jeg vil primært blogger om mit ph.d. projekt og de spændende diskussioner og resultater der opstår som følge heraf. Endvidere vil jeg også lade mig inspirerer og opfordre til debat med læseren omkring talentudvikling, når spændende forskningsresultater forelægger.
Ph.d. stipendiat ved Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet. Cand. Scient. Idræt og Msc. European Sport and Exercise Psychology. Selvstændig sportspsykologisk konsulent med firmaet Athletic Mind.
Jeg har mange interesser inden for emnet idræt. Min kerneinteresse er det psykologiske aspekt, både hvad angår talentudvikling og eliteidræt samt breddeidræt og de psykologiske processer, der er på spil i fx udvikling af identitet.
Jeg har undersøgt unge topatleter og deres udfordringer med at få hverdagen til at hænge sammen, erfarne sportspsykologiske konsulenters arbejde med unge udøvere (best practice) og afprøvning af konkrete teknikker i sportspsykologisk arbejde med unge talenter.
Centralt står mit nuværende ph.d.-projekt ved Center for Holdspil og Sundhed, et idrætspsykologisk projekt (ikke eliteorienteret) hvor vi med fodbold, coaching, mentaltræning og læring arbejder med drenge på Nørrebro med henblik på at skabe livsduelighed og et aktivt medborgerskab. Du kan læse mere om projektet her .Andre bloggere i Idrætsbloggen:
Johan Michael WikmanLouise Kamuk StormCarsten Hvid LarsenKristoffer HenriksenSøren Bennike

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Gruppecoaching af udsatte drenge på Nørrebro – en redningsplanke til en ‘fortabt’ gruppe?

KRONIK: Gennem gruppecoaching forsøger forskere at inddrage udsatte drenge på Nørrebro i gruppedialoger, hvor den enkelte er i fokus og bliver udfordret til at overveje sine egne handlinger og fremtidsperspektiver.

På Rådmandsgade Skole tager projektet sit afsæt i området Ydre Nørrebro, en bydel med en stor befolkningsandel af anden etnisk herkomst end dansk, hvor vi med et aktionsforskningsprojekt involverer 6.-9. klasse i det gruppecoaching med 14 dagens mellemrum (projektet indeholder også andre perspektiver end coaching). (Foto: Shutterstock)

Annonce: