Syv timer er den magiske søvngrænse
Vil du have den sundeste søvn, skal du sove hverken mere eller mindre end syv timer pr. nat.

Risikoen for hjertekarsygdomme øges både ved en søvnlængde på under og over syv timer. Det viser ny amerikansk forskning.

Ny forskning viser, at der er god ræson i at lytte til vækkeuret, når det alarmerer dig om, at søvnkvoten nu er opbrugt. I hvert fald er det næsten lige så slemt at tage et par ekstra timer på øjet og nå op over ni times søvn, som det er at nøjes med fem.

Det konkluderer amerikanske forskere fra West Virginia Universitetet ifølge DN.se.

Forskerne undersøgte risikoen for hjertekarsygdomme, og ikke overraskende viste det sig, at personer, der sov under fem timer om natten havde en fordoblet risiko, i forhold til dem, der først vågnede efter syv timer.

Men de personer, der blev liggende i ni timer, var også i fare. I forhold til en søvnlængde på syv timer havde de 1,5 gange større risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.

Endnu en skadesvirkning ved lang søvn

Tidligere studier har vist, at både for lang og for kort søvn øger risikoen for sukkersyge og forhøjet blodtryk, og eksperterne har længe haft mistanke om, at der også er en sammenhæng mellem søvnlængde og hjertekarsygdomme, men forskningen har været uklar.

Det nye studie bygger på data fra det amerikanske National Health Interview Survey fra 2005. Det omfatter i alt 30,397 personer, og resultaterne er uafhængige af forskelle i alder, køn, etnicitet, rygning, alkoholindtagelse, BMI, fysisk aktivitet, sukkersyge, forhøjet blodtryk og depression.

Studiet er netop offentliggjort i tidsskriftet SLEEP.

Ekspert: Sov bare videre

Flere eksperter er dog forsigtige med at tolke studiets resultater som bevis for, at den lange søvn er skadelig. Jan-Erik Broman er chef for søvnklinikken ved Uppsala Universitetshospital, og han påpeger, at det dårligere helbred hos syvsoverne kan skyldes andre faktorer end søvnen i sig selv.

»Jeg tror ikke, at den lange søvn i sig selv er farlig, uden at det er et tidligt tegn på en anden form for sygelighed. Det kan også være at man sover længe, fordi kvaliteten af søvnen er dårlig,« siger han til DN.se.

I stedet for at bekymre sig om den korrekte sønvlængde opfordrer han derfor folk til at være opmærksom på pludselig ændringer i søvnmønstret, eller hvis man bliver søvnig midt på dagen til trods for en god lang nats søvn.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud