Annonceinfo

Flæskesteg er bedre end franskbrød

Flæskesteg, fløde og et ordentligt lag tandsmør er ikke hovedårsag til hjerte-kar-sygdomme. Det viser amerikansk forskning. I stedet skal vi skrotte franskbrødet.

Flæskestegen er frikendt for at være hovedårsagen til hjerte-kar-sygdomme. I stedet skal vi måske vende blikket mod de simple kulhydrater som i lyst franskbrød. (Foto: fru_green)

Fedt fra dyr og mælk har igennem 20 år været udråbt som den store kost-skurk. I stedet lyder de danske kostråd, at vi skal erstatte fedtet med kulhydrater fra for eksempel brød, ris og pasta.

Nu viser omfattende amerikansk forskning, at den strategi er forfejlet. Det skriver fagbladet Ingeniøren.

En artikel i verdens førende ernæringstidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition fortæller, at en række studier af i alt 348.000 personer ikke kunne vise en sammenhæng mellem indtaget af mættet fedt og risikoen for at dø af blodpropper eller andre hjerte-kar-sygdomme.

»Folk tror, at fedt er dårligt. Derfor kom vores konklusion som lidt af en overraskelse, selv om andre undersøgelser tidligere har vist noget tilsvarende,« siger en af artiklens forfattere, ernæringsforsker Qi Sun, Harvard University.

Kulhydraterne er mere skadelige

Inden du smæsker dig i flødeskum og koteletter, så understreger Qi Sun dog, at fedtet ikke er helt fritaget for skyld.

Fakta

De otte aktuelle kostråd

- Spis frugt og grønt - 6 om dagen.

- Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen.

- Spis kartofler, ris, eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag.

- Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.

- Spis mindre fedt - især fra mejeriprodukter og kød.

- Spis varieret og bevar normalvægten.

- Sluk tørsten i vand.

- Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.

Kilde: altomkost.dk

»Men spiser vi mindre mættet fedt, skal det erstattes af noget andet. Mere kulhydrat, særligt de simple kulhydrater, er meget skadelige og øger risikoen for at udvikle diabetes, som igen øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Derfor kan anbefalingen om at spise mere kulhydrat gøre mere skade end gavn,« siger han.

Det er således en fatal brøler, at de danske kostråd anbefaler at erstatte fedtet med lyst brød og pasta.

Danske forskere er enige

Flere danske forskere bakker op om påstanden. Blandt andet ph.d. Marianne Uhre Jakobsen fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, der står bag en af de undersøgelser, som den amerikanske artikel bygger på.

»Vi skal passe på med vores fedtforskrækkelse og være åbne over for at forfine kostanbefalingerne,« siger hun til Ingeniøren.

Lektor Tine Tholstrup, Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet er også skeptisk over for de nuværende kostråd.

Fakta

FEDME BREDER DIG

Videnskab.dk zoomer ind på myter og kendsgerninger om fedme og slankekure i et nyt stort tema: Fedme

»Hvis de kulhydrater, vi spiser, ikke er komplekse, ser de ud til at være mere helbredsskadende end mættet fedt. De danske anbefalinger skulle give mulighed for at spise mere fedt af god kvalitet, dvs. mere monoumættet fedt, og færre kulhydrater,« siger hun.

Begge forskere understreger, at der mangler meget forskning endnu, før vi kender den fulde sammenhæng mellem fedt, kulhydrater og hjerte-kar-sygdomme.

Nye kostråd i 2012

Fødevarestyrelsen vil ikke revidere de officielle, danske kostråd, før der kommer en ny udgave af de nordiske næringsstofanbefalinger. Det sker i 2012. Det arbejde deltager DTU Food i fortæller forskningschef Inge Tetens.

»De nye studier er endnu ikke tilstrækkeligt til at ændre anbefalingerne af kostsammensætningen, men de kommer naturligvis med i de samlede vurderinger, der ligger forud for eventuelt at ændre de nuværende næringsstofanbefalinger,« siger hun til Ingeniøren.

SV:Mindre god artikel

Enig i 90% af dit inlæg. Men jeg er uenig i "ekstremer som 0 kulhydrater eller andre fjollede tilgange til kost". Man kan sige at din holdning er en fjoled tilgang til kost. I begge artikler (ing videnskab) er hovedpåstanden at vi ikke må spise SIMPLE kulhydrater og vi skal ned på 0.(hvis vi ikke kommer på 0 SIMPLE kulhydrater får vi sukkersyge/blodpropper).Vi skal spise som en stenalder m/k og i hans kost var der ingen SIMPLE kulhydrater, (årsagen til at producenterne kommer SIMPLE kulhydrat i maden er, så kan varen holde sig MEGET LÆNGERE da SIMPLE kulhydrater virker som konserverings middel) (Der går jo f.eks. ikke bakterier i Sukkerskålen, eller mel-beholderen. De skal heller ikke i køleskabet) 
Hej
Jeg synes artiklen er på videnskab.dk er dårlig ifht. den originale i Ingeniøren. Der bliver det i højere grad understreget at det blot handler om at spise varieret, som Bent Hansen også er inde på herover.
Videnskab.dk er med denne artikel netop med til at skabe dette alt eller intet billede af hvilken kost der er sund og hvilken der er usund. Det forsøges ikke fremlagt som sådan, men når man læser artiklen sidder man tilbage med et indtryk af, at nu må man ikke spise kulhydrater mere. Dette billede forvirrer folk og får dem let til at vandre til ekstremer som 0 kulhydrater eller andre fjollede tilgange til kost.
Videnskaben har som sådan ret godt styr på hvordan man bør sammensætte sin kost. Det er mediernes formidling af denne viden der ikke er god nok. Den er forsimplet og ofte sensationspræget, og derfor forvirrende for de fleste

Svineproduktion

Hejsa,
En interessant artikel. Jeg kan undre mig om det er skjult reklame fra Famer John's slaugtherhouse and Meetpacking eller National Pork Producers´Council?.
 Årligt bliver der i USA produceret 90 millioner svin og det går jo virkelig ikke salget går ned, hvis massebefolkningen nu bliver syge af at spise svinekød. Jeg kan på det varmeste anbefale at læse følgende 3 bøger: The China Study, The Food Revolution og Den Tilbageholdte viden om Helbredelse og filmene Our Daily Bread, Food Inc og Fast Food Nation. Sammenlagt giver dette materiale en god forståelse for, hvordan vi som almindelige forbruger bliver vildledt big time når det gælder "eksperters" udsagn om kost.

Mindre god artikel

Hej
Jeg synes artiklen er på videnskab.dk er dårlig ifht. den originale i Ingeniøren. Der bliver det i højere grad understreget at det blot handler om at spise varieret, som Bent Hansen også er inde på herover.
Videnskab.dk er med denne artikel netop med til at skabe dette alt eller intet billede af hvilken kost der er sund og hvilken der er usund. Det forsøges ikke fremlagt som sådan, men når man læser artiklen sidder man tilbage med et indtryk af, at nu må man ikke spise kulhydrater mere. Dette billede forvirrer folk og får dem let til at vandre til ekstremer som 0 kulhydrater eller andre fjollede tilgange til kost.
Videnskaben har som sådan ret godt styr på hvordan man bør sammensætte sin kost. Det er mediernes formidling af denne viden der ikke er god nok. Den er forsimplet og ofte sensationspræget, og derfor forvirrende for de fleste

Sundt kontra usundt

Også med den forvirng forstår man ikke hvorfor eks. de unge spiser" forkert. Det ene årti er det, der er usundt usundt og det næste årti er det tidliger usunde blevet "sundt". Forvirret ?? følg med om ti år, så er det igen byttet plads.
ALT er usund i overdrevet indtagelse, Flæskesteg er sundt i rette mængder og er ikke sundere eller usundt i forhold til eks. franskbrød.
Jeg spiser selv 1-2 skiver franskbrød om morgenen, og måske 1 til aftenskaffen. Skiftede jeg dem ud med 3 skiver fed steg ville det stensikkert give problemer, hvis jeg ikke motionererde mere samtidigt. Åd jeg kun franskbrød ville jeg stensikkert også få problemer.
Stadig forvirret... Det er vi også om 20 år. Til den tid er det sikkert "blevet" kernesundt at æde 4 kg. ren sukker om dagen :-).. Se venligst disse to sidste linier som en joke... og dog.. hvem ved.

Mængden af mættet fedt

Hej.
Måske skal vi se på mængden af mættet fedt.
Måske er meget mættet fedt usundt, mens en mindre mængde mættet fedt er sundt nok.
Vi danskere har spist meget mættet fedt ( og transfedtsyrer). Vi har ligget over 10 E%. (E% er procent af fødens og tilskuds samlede energimængde). Det er måske usundt.
Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen
Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed)
 
 
 

Vikíngerne åd og drak sig gennem Julen

Det, vi i dag kalder jul, svarer i store træk til vikingernes ’jól’

http://videnskab.dk/content/dk/kultur/vikingerne_ad_og_drak_julen_vak

Fedt fra geder og får

Jeg har hørt at fedt fra geder og får ikke er farligt for personer med for højt kolesterolindhold i blodet. Er det rigtigt eller er det bare en skrøne?

Rugbrød

Når jeg bevæger mig ud af Danmark specielt sydpå, har jeg svært ved at købe rugbrød og grovt hvedebrød. De lever åbenbart mest af fint hvedebrød. Dør de så af hjerte- karsygdomme?

Endelig er mainstrem med på vognen

Kostbloggeren har skrevet om denne sag i årevis og er i dag i ganske godt humør på bloggen: Tanker om Kost
Det forstår man jo godt ;-)

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Krop & Sundhed

  • Unge løber langsommere end før

    Dagens norske unge er i dårligere form, end unge var før i tiden. Selv de bedste præsterer dårligere end før. Nu advarer forskere mod en inaktivitetsbølge, som kan få store helbredsmæssige konsekvenser.
  • Sådan påvirker musik hjernen

    En ny metode afslører, hvordan musikstykker aktiverer forskellige følelsesmæssige, motoriske og kreative områder i hjernen.
  • Søvn forstærker dårlige minder

    Lige efter en traumatisk oplevelse, bør man holde sig vågen. Musik, træning og computerspil kan mindske risikoen for at udvikling posttraumatisk stresssyndrom.

Det læser andre lige nu

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Seneste blogindlæg