Forestil dig en duet med en dansk og en indisk sanger. Forestil dig nu, at den ene lyder som en menneskelig fløjte, og at den anden laver en dyb, mediterende sang.
Forestil dig så, at det lyder, som om de stod og sang i en stor moské eller katedral, uden at de er der. Takket være særlig, akustisk software har en tidligere DTU-forsker lavet en cd, hvor rumakustikken fra gamle moskéer og byzantinske kirker i Istanbul foldes sammen med de to sangeres stemmer.
Dermed lyder det faktisk, som om de står der og synger uden at være der.
Den 26. februar 2009 var der ved en koncert i Rundetårn release for cd’en ‘Subtle Summit’, en cd, som er noget ganske særligt. Den er resultatet af et samarbejde mellem den danske overtonesanger Skye Løfvander, den indiske dhrupad-sanger Ashish Sankrityayan og Claus Lynge Christensen, akustiker fra firmaet Odeon og tidligere forsker ved DTU Elektro.
Skye og Ashish udgør duoen Subtle Voices, som forener de to gamle kunstarter overtonesang og dhrupad-sang.
Dhrupad er en klassisk indisk sangform, hvor sangeren benytter hele sin krop til at ‘farve’ stemmens dybeste resonanser.
Overtonesangeren derimod bruger sin mundhule til at frembringe overtoner i sangen. I traditionel sang kan man ikke høre den enkelte overtone.
Melodien, der blev væk
Skye Løfvander og Ashish Sankrityayan optog sangene til deres cd i det lyddøde rum i efteråret 2007. Efter optagelsen tilsatte de elektronisk rumakustik fra byzantinske katedraler i mellemøsten.
At synge i et rum uden lyd er sværere, end man skulle tro: Da DTU Avisen møder Skye Løfvander og Claus Lynge Christensen i det lyddøde rum, føles det som at være på en snedækket mark.
»Sang handler om at komme i kontakt med rummets klang, og derfor er det mærkeligt at synge i et rum, der er nøgent og dødt, og som ikke giver nogen lyd tilbage,« fortæller Skye og sammenligner det med at prøve at synge under vandet.
\ Fakta
Han tilføjer dog, at da de fik lov at høre optagelserne sammen med den simulerede akustik, var det en helt anden oplevelse.
»Da vi hørte det færdige resultat, syntes vi, at det var meget bedre, fordi vi nu kunne høre os selv, som om vi stod i de her bygninger med den smukke akustik,« fortæller Skye.
De subtile stemmer
Idéen til ‘Subtle Summit’ opstod, da Skye læste en artikel om Odeon i Ingeniøren. Artiklen beskrev, hvordan Claus Lynge Christensen og hans kolleger fra Odeon havde optaget rumklangen i blandt andet Sokullu-moskeen og Hagia Sophia-katedralen i Istanbul. Derefter udviklede Odeon software, der kan simulere akustikken fra de historiske bygninger.
Skye kontaktede Claus og tog umiddelbart efter ud til DTU og begyndte optagelserne. Claus Lynge Christensen fortæller, at der er en særlig grund til, at man optog de to sangeres stemmer i det lyddøde rum.
»Når man optager derinde, får man den ‘rene’ stemme. Den lyder helt, som den skal lyde, uden at der er nogen form for baggrundsstøj eller refleksion,« fortæller Claus Lynge Christensen.
Odeons software bruges blandt andet i samarbejde med arkitekter, når biografer og koncertsale skal designes. Med programmet kan man finde ud af, hvordan lyden vil opføre sig i rummet, allerede inden det er bygget. Og det kan altså også bruges til produktion af musik.
Claus Lynge Christensens næste projekt sammen med Skye bliver at lave den kunstige akustik samtidig med, at Skye synger, men det er stadig på forsøgsstadiet.
Odeon-programmet koster 70.000 kroner, men cd-projektet lavede Claus rent pro bono.
»Det kostede os ikke noget. Han har i hvert fald ikke sendt mig en regning endnu,« fortæller Skye og griner.
Lavet i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet