Sådan får du serveret en frisk fadøl på 4 sekunder
En nyt type fadølsanlæg kan fylde en fad på 4 sekunder. Fidusen er at fylde gennem et hul i bunden af glasset.

Fantastisk! Aldrig mere skal man gå glip af en halv koncert, mens man nærstuderer nakken på den foranstående i køen. Det er så godt som øjeblikkelig fadøl.

Anlægget fungerer ved at skyde øl op i glasset gennem en ventil i bunden af glasset. Anlægget i videoen fungerer på den måde, at ventilen i glasset er magnetisk aktiveret.

Dog fortælles der umiddelbart ikke noget om, hvordan anlægget ved, hvornår det skal stoppe med at fylde i glasset, men man kan forstille sig, at ventilen enten har en timer, eller bliver aktiveret af vægten af glasset, når det er fuldt.

Der er faktisk hul i bunden af glasset. Men rundt om hullet sidder en donutformet magnet, der er lige så kraftig som en køleskabsmagnet. I glasset smider man så en anden køleskabsmagnet, der passer over den dognutformede.

Kraften fra dysen fjerner magneten i glasset indtil det er fyldt op, hvorefter køleskabsmagneten synker ned og forsejler glasset. I detbatfora foreslåes der, at man betaler via mobiltelefonen, så man også kan fjerne den tid det tager at udveksle penge mellem bartenderen og kunden.

Kold og upersonlig øl, herligt. Bartenderen kan faktisk skænke fire øl på samme tid, og de bliver skænket ens hver gang. Ifølge producenten kan man koble alle typer fustager til anlægget. Videoen viser et anlæg, der kan servere 44 pints på et minut.

Vi ringede til Carlsberg for at blive opdateret på det nye apperat. Der tog Jan Rasmussen, senior innovation manager, telefonen. Han har efterhånden set mange forslag til, hvordan man hurtigt får hældt øl op.

»Det er et meget sjovt anlæg. Men du kan ikke bruge normale ølglas til de anlæg, og det har jo en pris,« fortæller han. Carlsberg kender godt til systemet, og har endda haft en på prøve. Den leverede de dog tilbage igen, da de ikke mente, det kunne betale sig med udgiften til de specielle glas.

»Der findes andre, der kan skænke lige så hurtigt, men som ikke skænker fra bunden. De bliver brugt til koncerter, festivaler og sådan noget,« fortæller Jan Rasmussen.

- Men hvad med smagen og hældevinklen?

»Det betyder ikke noget for smagen, at øllen bliver skænket fra bunden. Og hældevinklen er kun vigtig i forhold til, hvor meget skum du vil have på øllen. Det varierer meget fra land til land. I England vil de ikke have skum, og i Tyskland elsker de det,« fortæller Jan Rasmussen.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om de utrolige billeder af Jupiter her.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk