Curiosity sender selfie og panoramabillede af Mars
Mars-robotten Curiosity har været på planeten i fem år – et nyt foto kortlægger dens rute for første gang.

Smil! Mars-robotten Curiosity med et selvportræt på højderyggen Vera Rubin Ridge med bjerget Mount Sharp i baggrunden lige bag robottens mast. (Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Den 6. august 2012 klokken 7:31 dansk tid landede den sekshjulede Mars-robot Curiosity i et krater på Den Røde Planet.

Siden da har Curiosity skrevet rumhistorie gennem sine indsamlinger og analyser af jordprøver og klippestykker samt tusindvis af fotografier fra planeten.

De seneste skud fra robottens fotosafari kommer fra Mars-højderyggen "Vera Rubin Ridge" – en højderyg, som Curiosity har brugt de seneste måneder på at undersøge.

Et unikt panorama-foto

Et nyt panorama-foto fra "Vera Rubin Ridge" giver blandt andet et unikt overblik over området, som Curiosity har undersøgt siden landingen i 2012.

»Selvom Curiostiy har besteget området støt i fem år, så er dette første gang, at vi kan se tilbage på den samlede mission, som vi har lagt bag os ind til videre,« siger Ashwin Vasavada fra NASA's Jet Propulsion Laboratory, der står bag Curiosity-missionen, i en pressemeddelelse

Fotoet er taget i perioden lige inden Mars' vintersolhverv, hvor der er en skyfri himmel, hvilket giver et meget detaljerigt billede af området.

Et udsnit af det omtalte panorama-foto med den kortlagte rute fra Curiosity's hidtidige færd. (Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Hele ruten, som kan ses i videoen og billedet forneden, er mere end 48 kilometer lang.

Den viser blandt andet Bradbury Landing, hvor Curiosity landede i 2012, ligesom den viser Yellowknife Bay, der har været et af de absolutte højdepunkter på missionen ind til videre.

Det var her, at man i 2013 fandt en ferskvandssø, som bærer på alle de basale kemiske forhold, der skal til for at skabe et mikrobielt liv.

Du kan også få en guidet tur af Ashwin Vasavada i videoen her.

Curiosity's panorama-fotos gennemgås i videoen her. (Video: NASA Jet Propulsion Laboratory)

Læs mere om Curiosity

Hvis du nysgerrig efter at lære endnu mere om Curiosity og dens opdagelser på Mars, så kan du dykke ned i Videnskab.dk's artikler om robotten.

Lær mere om, hvordan Curiosity arbejder på Mars eller se robottens billeder af Jorden fra Mars.

Du kan også læse, hvordan og hvorfor Curiosity skrev rumhistorie, da den borede i en sten på Mars i 2013.

I 2015 slog målinger fra Curiosity fast, at der med sikkerhed kan findes vand i flydende form på Mars.