Curiosity skriver rumhistorie
Marsrobotten Curiosity har for nylig boret et hul i en sten for at undersøge, hvad den består af. Det er første gang nogensinde, at en rum-robot har kunnet dette på en anden planet end Jorden.

Det centimeter-store hul, som Curiosity-robotten på Mars har boret. Det er første gang nogensinde, at der er blevet boret et hul af en robot på en anden planet end Jorden. (Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Mars-robotten Curiosity har for nylig boret ind i en sten og samlet prøver.

Det lyder måske ikke som en imponerede bedrift, men det er første gang nogensinde, at en robot har kunnet udføre en så kompliceret manøvre på en anden planet end Jorden.

For at undersøge Mars mere grundigt, end man har gjort hidtil, er man nødt til at bore i stenene, og Curiosity er den første Mars-robot, der er avanceret nok til at kunne dette.

Curiosity har rejst 563 millioner kilometer

Curiosity er den største robot, som vi har sendt til Mars og også den mest avancerede.

Den et ton tunge robot landede på Mars den 5. august 2012 efter at have rejst 563 millioner kilometer på knap ni måneder.

Prøver kan løse Mars’ mysterier

Curiosity brugte boret, der er monteret på robottens arm til at bore det kun centimeter-store hul.

Dette var den sidste af en lang række prøver og tests, som robotten har skullet igennem, siden den landede på Mars.

Startskuddet er derfor nu gået til, at astronomerne med Curiositys hjælp kan udforske planeten Mars og forhåbentlig løse nogle af de mysterier, som Mars stadigvæk gemmer på.