Det ser ud til, at tosprogede børn relativt enkelt kan komme til at klare sig bedre i skolen og de nationale tests. Det sker nemlig, hvis pædagoger i børnehaver og andre førskoletilbud holder møder med de lærere, der skal til at undervise børnene i skolen. Tendensen er især klar i kommuner med mange tosprogede elever, skriver sfi.dk.
SFI har undersøgt kommunale indsatser for tosprogede elever, og hvordan eleverne i 2. klasse har forståelse for dansk. Undersøgelsen viser blandt andet, at tosprogede elever klarer læsetesten i 2. klasse klasse bedre, hvis kommunen prioriterer at give en mundtlig overlevering om barnets sproglige niveau og andre relevante forhold fra fx børnehaver til folkeskole. Det gælder dog kun i kommuner med mange tosprogede elever.
Sprogstimulering virker også
Tilsvarende viser undersøgelsen, at tosprogede klarer læsetesten i 2. klasse bedre i kommuner, der tilbyder sprogstimulering til førskolebørn. Også i dette tilfælde gælder det for kommuner med mange tosprogede.
»Vi har både undersøgt kommuner med mange tosprogede elever og kommuner med få, og vi sammenligner kommuner, der har foretaget en given indsats med kommuner der ikke har. Resultatet er, at det generelt er i kommuner med mange tosprogede elever, vi finder de positive sprogtest-resultater hos tosprogede i 2. klasse, frem for i kommuner med få tosprogede elever.«
»Det kan måske skyldes, at disse kommuner i højere grad end kommuner med få tosprogede har en fast procedure eller rutine med indsatserne,« siger forsker ved SFI Vibeke Myrup Jensen, der har ledet undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Tosprogede tager klogere beslutninger