Spektakulær opdagelse: Verdens ældste fossil af svamp fundet i Canada
Kilde:
23 maj 2019

I den utæmmede natur i det arktiske Canada har en række forskere netop fundet det ældste fossil af en svamp nogensinde – kaldet Ourasphaira giraldae

Den britiske avis The Guardian beskriver, hvordan den lille organisme blev fundet i noget skifer, en form for meget finkornet og oftest lagdelt bjergart, i den sydlige region af Victoria Island på kanten af det Arktiske Ocean.

Efterfølgende har en test af skiferen vist, at den formede sig for omkring en milliard år siden.

The Guardian skriver på baggrund af et studie, der er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature, hvordan processen er forløbet.

I studiet beskriver forskerne nemlig, at det har været en blanding af kemiske- og strukturelle analyser, som var med til at klarlægge, at der er tale om svampen og organismen Ourasphaira giraldae.