Orm med hele tre forskellige køn er netop blevet opdaget i en næsten livløs sø
rundorm_Auanema sp._køn_mono_lake_ekstrem

Den specielle underart af en rundorm, Auanema sp., lever under eksteme forhold i Mono Lake i Californien - og så har den hele tre forskellige køn. (Foto: Caltech)

30 september 2019

Mono Lake i Californien et særdeles ugæstfrit sted for nærmest alle former for liv, på samme måde som en polarørken i Antarktis eller de dybeste egne af havet er det.

Det ser ud til kun at være bestemte bakterier, nogle arter af alger samt saltsøkrebs, der kan leve i det enormt salte vand i Mono Lake.

Vandet er tre gange så salt som havet og har en pH-værdi større end natron (som er meget basisk).

Det viser sig dog, at der er mere under overfladen på den salte sø. Det skriver Science Alert

Forskere fra the California Institute of Technology har nemlig for nylig opdaget hele otte nye arter af mikroskopiske rundorme, som både levede i og rundt langs kanten af søen.

Én af disse nye arter er i følge forskerne meget, meget speciel.

LÆS OGSÅ: Denne lille orm laver en af de højeste lyde, der er målt under havets overflade: Hør lyden her

Den bestemte art af rundorm er indtil videre blevet navngivet Auanema sp. Og arten kan have ikke bare ét eller to, men hele tre forskellige køn.

Typisk er rundorme enten hankøn eller hermafroditter (både han- og hunkøn.) Men når en orm af arten Auanema sp. fødes, kan den både blive en han, en hun eller en hermafrodit - dette forekommer yderst sjældent.

Og hvis du ved lidt om orme, tænker du måske: 'Bliver orme født? De plejer da at lægge æg?'

Svaret er ja, det har du ret i. Men det er i følge forskerne endnu et atypisk træk ved Auanema sp., at de føder deres unger.