Moskusoksen: Dyret, der ikke burde eksistere
Den store okses genpulje er mindre end pandaens. Særligt den grønlandske moskusokse burde være bukket under for længst.
moskusokse genetik biodiversitet masseuddøen Canada Grønland

Moskusoksen lever i bedste velgående, selvom den måske burde være uddød for længst. Forskere fra Københavns Universitet undrer sig og undersøger nu moskusoksens gener for at finde ud af hvorfor den er så sejlivet. (Copyright: Lars Holst Hansen)

Tabet af biodiversitet blandt plante- og dyrearter er én af de største udfordringer, menneskeheden står overfor lige nu.

Arterne uddør lige nu så hurtigt, at mange taler om, at vi er midt i ’den sjette masseuddøen’ – på linje med dengang, dinosaurerne pludseligt forsvandt for cirka 66 millioner år siden.

Årsagerne til den sjette masseuddøen er primært menneskabte i form af ødelæggelse af naturlige levesteder, jagt osv.

Forskere er enige om, at dyrearter med lav genetisk diversitet har størst risiko for at uddø. Det skyldes, at arter med lav genetisk diversitet er meget mere udsatte for sygdomme og meget dårligere rustede til at tilpasse sig ændringer i miljøet.

Arktis er netop ét af de steder, hvor miljøet er allermest omskifteligt på grund af klimaændringer. Den globale opvarmning går dobbelt så hurtigt i Arktis som i resten af verden, og derfor frygter mange, at dyrelivet i Arktis har en særlig høj risiko for at uddø i den nærmeste fremtid.

Men ét dyr kæmper mod alle odds og holder sig i live på trods af al logik: Moskusoksen.

Hvordan lykkes den med det? Det er stadig en gåde for os forskere.

Generne afslører moskusoksens vandring

For at undersøge moskusoksernes genetiske diversitet – deres genpulje – indsamlede vi og vores samarbejdspartnere moskusokse-prøver fra et stort område i Canada og Grønland.

Prøverne består enten af små bidder af skind, muskler eller organer. De er indsamlet over mange år af forskere samt grønlandske jægere.

Vi udvandt DNA fra de prøver, som ikke var alt for medtagede af den lange vej fra tundraen til laboratoriet. DNA degraderer nemlig, så snart vævsprøverne ikke opbevares koldt og under de rette forhold.

Derefter beregnede vi de genetiske forskelle imellem geografiske områder, samt hvor høj genetisk diversitet der er i hvert geografisk område.

De genetiske forskelle betegner mængden af DNA-forskelle imellem de forskellige moskusokse-populationer, mens den genetiske diversitet her handler om, hvor stor variation der er i DNA-sekvensen i en population i et bestemt område (se mere i boksen under artiklen).

Begge tal var højst overraskende.

Så forskellige som isbjørnen og den brune bjørn

Vi fandt ekstremt store genetiske forskelle mellem moskusokser fra det canadiske fastland, de canadiske øer og Grønland.

Faktisk er canadiske og grønlandske moskusokse-populationer omtrent lige så genetisk forskellige som isbjørnen og den brune bjørn.

Den genetiske diversitet var også ekstrem: alle moskusokse-populationer har meget lav genetisk diversitet, og denne diversitet falder gradvist, jo længere væk man kommer fra det canadiske fastland.

moskusokse genetik biodiversitet masseuddøen Canada Grønland

Figur 1. En grafisk oversigt over den genetiske diversitet i tre forskellige områder af moskusoksens naturlige udbredelsesområde. Tallene angiver, hvor mange år siden det er, at de nuværende moskusokser udvandrede fra det canadiske fastland til de canadiske øer, og sidenhen fra øerne til Grønland (Figur: Hansen et al. 2018).

De genetiske resultater peger samstemmende i én retning: moskusokserne blev omkring sidste istid kraftigt reduceret i antal og overlevede i én eller flere ’lommer’ på det canadiske fastland.

Herfra bevægede moskusokserne sig gradvis henover de canadiske øer til Grønland over en periode på ca. 20.000 år.

Moskusoksens genpulje er fortyndet saftevand

Hvad der er mere interessant er, at moskusokserne, der forlod fastlandet, undervejs oplevede flere indhug i deres genpulje.

Man skal forestille sig, at moskusokserne ikke vandrede nord- og østpå i samlet flok. I stedet var det altid en lille gruppe ’pionerer’, som skilte sig ud fra populationen i hvert område og etablerede sig lidt længere nordpå.

Over tusindvis af år satte denne proces et tydeligt aftryk i genpuljen hos pionererne.

Det er lidt ligesom en fortyndingsrække af saftevand. Forestil dig en række på ti tomme glas.

• I det første putter du én del saft og fire dele vand.
  • I næste glas blander du én del af saftevandet i første glas med fire dele vand.
  • I tredje glas blander du én del af saftevandet i andet glas med fire dele vand.
  • Dette fortsætter du indtil sidste glas.

Gæt hvordan saftevandet i sidste glas vil smage? Meget mere af vand end af saft, naturligvis.

Præcis det samme sker der med en dyrearts genpulje, fordi det kun er en brøkdel af genpuljen, der føres med, når et lille antal pionerer etablerer en ny bestand.