Forsker: Bjørnedyrene kan sagtens overleve på Månen
De små dyr styrtede ned på Månen i april

Bjørnedyr er styrtet ned på Månen, og ifølge dansk forsker kan de overleve længe i rummet. (Illustration: Shutterstock)

Er der liv på Månen? Normalt ville det typiske svar være et nej, men det kan have ændret sig henover sommeren.

I april mistede israelske forskere kontakten til rumfartøjet Beresheet Lunar Lander, som styrtede ned på Månen fra 149 meters højde.

Ombord på rumfartøjet var en lille beholder med bjørnedyr, små leddelte dyr på mellem 0,08 og 1 millimeter, der er kendt for deres utrolige overlevelsesevner.

Men kan de klare kosmisk stråling, ekstreme temperaturer og ingen ilt? Ja, det burde de sådan set godt kunne, lyder det fra Reinhardt Møbjerg Kristensen, der er professor emeritus på Statens Naturhistoriske Museum og en af verdens førende forskere i bjørnedyr.

»Det burde ikke være noget problem. Jeg har selv været med til at sende bjørnedyr på en tur ud i rummet i 2007, og i en af grupperne af bjørnedyr var flere end 82 procent i live fire måneder senere. Men hvad angår bjørnedyrene på Månen, handler det lidt om omstændighederne for styrtet,« siger Reinhardt Møbjerg Kristensen til Videnskab.dk.

Forsøget i 2007

1.000 bjørnedyr af tre forskellige arter blev sendt i kredsløb om Jorden i 12 dage.

De lå i kasser, som enten var af plexiglas, gummi eller stål, så de kunne få forskellige mængder kosmisk stråling.

Af Reinhardt Møbjerg Kristensens bjørnedyr i plexiglas overlevede 67,9 procent. 89,5 procent overlevede i gummibeholderen, mens 82,5 procent overlevede i stålbeholderen.

Kontrolgrupper af bjørnedyr lå i tilsvarende beholdere på Jorden, og mens stort set alle overlevede i plexiglas og gummibeholderne, havde bjørnedyrene i stålbeholderen stort set samme overlevelsesrate på Jorden som i rummet.

Du kan læse mere om forsøget i Reinhart Møbjerg Kristensens tidligere ph.d.-studerende Dennis Perssons afhandling fra 2007.

Det vides ikke, hvor voldsomt styrtet var

Hvis der har været en eksplosion i forbindelse med rumfartøjets styrt, kan bjørnedyrene allerede være døde. Det kan også være, de ganske enkelt er blevet mast ved sammenstødet med Månens overflade, men det vides ikke endnu, fortæller Reinhardt Møbjerg Kristensen.

»Det har ikke været muligt at få en melding endnu. Jeg har talt med forskerne fra Israel, men det er begrænset, hvad de ved lige nu,« siger han.

Er bjørnedyrene derimod ikke blevet dræbt ved styrtet, er der god grund til at tro, at de har det fint, siger Reinhardt Møbjerg Kristensen.

Bjørnedyrene er blevet sendt afsted, mens de var lagt i dvale, eller mere specifikt kryptobiose, som er en tilstand, hvor de udtørrer, og deres kroppe stort set ikke indeholder vand. Samtidig er deres stofskifte sat på pause, og de har heller ikke brug for ilt.

»På en måde er de sådan set døde, men de kan genoplives, lige så snart de bliver tilført vand. I den tilstand kan de klare sig i meget ekstreme miljøer. Dem, jeg sendte ud i rummet, kunne ligge over 10 år på den måde og stadig genoplives,« siger Reinhardt Møbjerg Kristensen.

Et skildpaddebjørnedyr set helt tæt på gennem et skanningselektronmikroskop (SEM). Den har fire benpar med hver sine kløer og vender her på ryggen. Bjørnedyret her stammer fra mosset på Reinhardt Møbjerg Kristensens hustag i Nivå. (Foto: Reinhardt Møbjerg Kristensen.)

Kan klare kosmisk stråling

Reinhardt Møbjerg Kristensen var en af de første forskere, der påstod, at bjørnedyr kan klare en tur i rummet, og i 2007 fik han som den første grønt lys af ESA til at sende bjørnedyr i rummet i en kapsel uden på et russisk rumfartøj i 12 dage, så de kunne udsættes for den kosmiske stråling.

De var i en lille specialdesignet kapsel, der var lukket under opsendelse og landing, så dyrene ikke blev påvirket af selve flyvningen, men kun af miljøet i rummet.

»Størstedelen af bjørnedyrene overlevede turen, men man ved ikke helt, hvorfor de kan klare strålingen. Og den kosmiske stråling skader stadig deres DNA, og det gør det svært for cellerne at reparere sig selv, så der er grænser for, hvor længe de kan klare det,« siger Reinhardt Møbjerg Kristensen.

Derfor vurderer han også, at bjørnedyrene på Månen har de bedste chancer for at overleve, hvis de ligger indelukket eller under vraget fra rumfartøjet.