Edderkopper kan producere mælk: Se baby-edderkopper die hos moderen
30 november 2018

Det kan godt være, at du forbinder mælkeproduktion og diende unger med pattedyr, men en særlig type springedderkop kan også være med.

Toxeus magnus, der stammer fra Sydøstasien, er i et nyt studie blevet observeret med sine diende unger omkring sig.

Fra sin krop udskiller moderen et næringsrigt sekret, som ungerne labber i sig. Det skriver National Geographic.

Væsken indeholder en blanding af sukkerarter, fedt og protein, og derfor har forskerne fra Chinese Academy of Sciences, der står bag det nye studie, valgt at kalde den for mælk.

Andre dyr, eksempelvis duer, flamingoer, pingviner og endda kakerlakker, kan også producere en mælkelignende væske, som deres afkom ernærer sig ved.

Ifølge forskerne bag studiet er springedderkoppens adfærd dog tættere på pattedyrs laktation, fordi de nyudklækkede edderkoppers overlevelse udelukkende afhænger af moderens mælk i de første 20 levedage.

For at teste den teori limede forskerne det sekretproducerende organ hos edderkoppen sammen. Det betød, at der ikke var mælk til ungerne, og de var alle døde inden for de første 11 dage efter udklækningen.

Forskerne fandt også ud af, at de unge edderkopper gerne fortsætter med at die 20 dage ekstra, når de ellers ikke længere er afhængige af mælken og selv kan jage føde. Det har betydning for deres langsigtede overlevelse:

Hos de 187 edderkoppeunger, forskerne observerede i 19 forskellige reder, faldt overlevelsesraten fra 76 til 50 procent, når man fjernede moderen fra reden efter de første 20 dage.

Afkom af hunkøn fortsætter endda med at die, selv efter de er blevet seksuelt modne.

»Det er supermærkeligt,« siger Jonathan Pruitt fra McMaster University i Canada, der forsker i evolutionær økologi.

Han har ikke været en del af det nye studie.

»Det faktum, at plejen strækker sig, helt til det kvindelige afkom bliver voksent, er ret overraskende,« siger han.

Samtidig peger han på, at edderkoppehunnen i flere tilfælde er kendt for en både mærkelig og selvopofrende adfærd overfor sine unger:

• Mange slags hun-edderkopper bevogter deres æg så grundigt, at de giver afkald på at spise
  • Nogle bærer rundt på alle ungerne på ryggen
  • Andre hunner gylper fordøjet mad op ligesom fugle
  • De mest ekstreme hunner opløser deres egne kroppe, for at ungerne kan få væske

Mælk er seneste tilføjelse til den liste.

Studiet er publiceret i Science.