Ny forskning afslører: Derfor spiser hunde lort
Kilde:
22 januar 2018

At nogle hunde spiser hinandens lort, er et velkendt fænomen til mange hundeejeres store ærgrelse.

Men nu har forskere bag et nyt studie, publiceret i tidsskriftet Veterinary Medicine and Science, undersøgt, hvorfor de lodne kæledyr gladeligt tygger på hinandens efterladenskaber.

Forskerne bad 3.000 amerikanske og canadiske hundeejere om at svare på en række spørgsmål via et skema på nettet.

For det første er det ikke helt ligegyldigt, hvilken lort der er tale om – gammel lort duer ikke, den skal være frisk, konkluderer forskerne, følge Livescience.com.

82 procent af de adspurgte hundeejere rapporterede nemlig, at deres hund kun spiste lort, der var under to dage gammelt.

For det andet kan hundenes trang til at spise den friske lort være et levn fra evolutionen hos deres forfædre – ulvene.

Ulve spiser nemlig også hinandens friske fæces for at undgå, at disse bliver inficeret med larver og udvikler sig til sygdomme til fare for flokken, forklarer forskerne bag studiet til Livescience.com.

Dog skal der fortsat flere undersøgelser til, før man kan bekræfte denne hypotese.

Derudover beretter forskerne, at 38 procent af de fæces-ædende hunde spiser lort ugentligt.

ie