Trekløver af vulkanudbrud forårsagede massedød
Tre voldsomme vulkanudbrud for 200 millioner år siden er formentlig årsagen til, at klodens klima ændrede sig drastisk - først til en isklump, og så til en sauna - og forårsagede dermed indirekte en masseudryddelse af Jordens liv.

Geolog Paul Olsen fra Columbia University tager prøver af sten fra tiden omkring masseudryddelsen for præcis 201.564.000 siden. (Foto: Kevin Krajick/Earth Institute)

Vi har længe vidst, at et eller andet skete for omtrent 200 millioner år siden. De fossiler, vi har fundet, fortæller en dyster historie: På kort tid forsvandt over halvdelen af arterne i havet og på land.

Massedøden ryddede vej for dinosaurerne, som skulle herske på kloden i millioner af år derefter. Men hvad var det egentlig, der skete dengang?

Forskerne har ikke ladet mysteriet ligge. Der findes mange mere eller mindre underholdende hypoteser om, hvordan både denne og andre masseudryddelser foregik.

Læs også: 'Jordens største masseudryddelse var ikke alene' og 'Geologi - ikke klima - var skyld i masseudryddelse'

En trekløver af vulkanudbrud

En af de varmeste ledetråde i mordsagen for 200 millioner år siden, er supervulkaner. Tidligere forskning har vist, at der var nogle kæmpestore udbrud ret tæt på massedøden.

Men videnskaben har ikke kunnet datere vulkanske spor nøjagtigt nok til at afgøre, om de helt matcher tidspunktet for katastrofen.

Men nu er vi vist kommet et lille skridt videre mod en forståelse af, hvad der udløste katastrofen. I uge 12-udgaven af Science kobler forsker Terrence Blackburn og hans kolleger nemlig masseudryddelsen til en trekløver af tætte og præcist daterede vulkanudbrud.