Se vulkanen Etnas dramatiske udbrud
I morges gik den berømte og berygtede vulkan Etna i udbrud - et vildt og voldsomt et af slagsen. Her kan du se hele den dramatiske hændelse, som en italiensk fotograf var så heldig at fange på video.

Siciliens berømte vulkan Etna gik i dag, tirsdag morgen, i udbrud.

Det dramatiske udbrud blev fanget på video af Klaus Dorschfeldt, en fotograf fra Italiens Istituto Nazionale Geofisica e Vulcanologia, INGV (National Institute of Geophysics and Volcanology). Den flotte video kan du se ovenfor.

Etna er en af de mest aktive vulkaner i verden og er næsten konstant præget af vulkansk aktivitet. Allerede 22. januar kunne man se stor aktivitet i det sydvestlige krater.

Læs også: 'Se vulkanen Etna fra rummet'

Gasarter undslipper med eksplosiv kraft

Med sine over 3.000 meter er Etna den højeste vulkan i Europa. Den store vulkan ligger oven på det, som geologerne kalder en ’subduktionszone’. Det vil sige, at den afrikanske kontinentalplade bliver skubbet ind under den europæiske.

Etna er en aktiv vulkan på østkysten af øen Sicilien i Italien tæt ved byerne Messina og Catania.

Vulkanen er 3.323 meter høj, hvilket er tre gange Vesuvs højde. Inden nutidens luftforurening satte ind, kunne Etna ses fra Malta.

Etna er en meget aktiv vulkan, og der går sjældent mange år mellem dens udbrud.

Fordi trykket og temperaturen bliver så høje nede i jorden, smelter den afrikanske plade, og magma stiger op til overfladen.

Den magma, der bliver dannet, er meget tyktflydende, så de forskellige gasarter har svært ved at undslippe. Derfor sker det med nærmest eksplosiv kraft, når de endelig undslipper.

Etna ligger på et hotspot

Mange geologer mener desuden, at Etna ligger oven på et såkaldt hotspot. Det vil sige, at der stiger varmt materiale op fra Jordens indre, som blander sig med den magma, der bliver dannet ved subduktionszonen. Det er med til at gøre vulkanen mere aktiv, da hotspottet så at sige supplerer zonen med materiale.

Det er nok hverken det sidste eller største udbrud, vi kommer til at se fra Etna. Men alle udbrud giver geologerne mere viden om de processer, der foregår i Jordens indre.