Mytedræber: Kvælerslange kvæler slet ikke sit bytte
Kongeboaen er en kvælerslange - ny forskning viser, at kongeboaen faktisk slet ikke dræber sit bytte ved at kvæle det.

Kvælerslangen kongeboa kan ikke leve op til sit navn.

En ny undersøgelse indikerer nemlig, at kongeboaen slet ikke kvæler sit bytte: Slangen tager i stedet et så fast greb i sit byttedyr, at det stopper blodforsyningen til kroppens vigtige organer, skriver flere medier.

Myten om, at kongeboaen dræber sit bytte ved kvælning, er imidlertid forståelig, lyder det fra forskerne bag den nye undersøgelse.

»Det ser ud som om, dyrene gisper efter vejret,« siger forskeren Scott Boback fra det amerikanske Dickinson College i en pressemeddelelse.

Opdagede at byttet døde for hurtigt til kvælning

Allerede i 1994 fik en af Scott Bobacks kolleger - paddeeksperten Dave Hardy – mistanke om, at det ikke kunne være rigtigt, at kongeboaen kvæler sit bytte.

»Hardy havde lagt mærke til, hvor hastigt dyrene døde. De døde alt for hurtigt til at det kunne være kvælning. Han fik mistanke om, at der var tale om hjertestop eller en blokering af kredsløbet,« siger Scott Boback i pressemeddelelsen.

Det har ifølge Sciencemag.org taget forskerne 20 år endelig at kunne få beviser for, at Dave Hardy havde ret i sin mistanke.

I den nye undersøgelse, som er publiceret i The Journal of Experimental Biology, har forskerne opsat et eksperiment, hvor bedøvede rotter blev sendt ind til en kongeboa.

Kongeboaen dræber ikke sit bytte ved at blokere for dets vejrtrækning og kvæle det. I stedet blokerer slangen for blodforsyningen til vitale organer, viser ny forsknning. (Foto: S. M. Boback)

Imens kongeboaen klemte om rotterne, målte forskerne på rotternes blodtryk og hjerterytme.

Stopper blodforsyning

Forskerne tog også blodprøver af rotterne både før og efter slangeangrebet, og prøverne kunne ifølge BBC afsløre, hvordan kemien i blodet ændrede sig efter mødet med kongeboaen.

Forskerne kunne dermed konkludere, at kongeboaens klem på byttedyrets krop blokerede blodforsyningen frem for at forhindre dyrets vejrtrækning. Blodet leverer ilt til kroppen, og når blodgennemstrømningen stoppes, vil manglen på ilt hurtigt føre til ødelæggelse af vævet i ilt-afhængige organer som hjernen, hjertet og leveren, skriver BBC.

»Hvis slangen snor sig rundt om brystet (på byttedyret, red.) kan det også give en begrænsning af vejrtrækningen. Men et fravær af blodgennemstrømning vil forårsage død hurtigere end kvælning. Så det kan betragtes som en meget mere præcis og effektiv metode til drab,« siger Scott Boback til BBC.

Kan måske få hjertestop

Den nye undersøgelse viste også, at kongeboaens klem på rotten fik dyrets niveau af kalium i blodet til at stige voldsomt – en effekt, som i sig selv kan give store kredsløbsproblemer og endda føre til hjertestop, skriver Sciencemag.org.

Slangeforskeren Brad Moon fra University of Louisiana, som ikke har været involveret i det nye studie, siger til LiveScience, at den nye undersøgelse er »detaljeret og grundigt lavet.«

Forskerne antyder, at kongeboaens dræbermetode måske også kan gælde andre kvælerslanger, men den nye undersøgelse er kun udført på kongeboaen.

I et tidligere studie har Boback og hans kolleger fundet ud af, at slanger er i stand til at mærke deres byttedyrs hjerteslag, og først stopper med at klemme om offeret, når hjertet stopper.