Lille havsnegl kan flyve som en bi under vandet
Ved hjælp af optagelser i ultra-slowmotion har forskere fundet ud af, at havets svar på sommerfuglen kan 'flyve' under vandet lige som insekterne i luften.

I det kolde arktiske hav lever en lille snegl. Dens latinske navn er Limacina helicina, men i populærvidenskaben har den fået kælenavnet ’havsommerfugl’.

Og med god grund. Den bruger nemlig et sæt vinger til at svømme med, men indtil nu har det været lidt uklart, hvordan vandet strømmer omkring sneglen, og hvordan den bevæger sig fremad.

Ved hjælp af high-speed kameraer har forskere for første gang optaget og afsløret, at de tre millimeter store snegle bruger samme teknik til at svømme, som insekter på land bruger til at flyve. Det skriver Phys.org.

»Det overraskede mig virkelig, at havsommerfugle faktisk viste sig at være nogle ret gode insekter,« siger David Murphy, der er ingeniør ved Johns Hopkins University og hovedforfatter på studiet, til Phys.org.

Du kan se nogle af forskernes optagelser af havsommerfuglene i videon ovenfor.

Basker vinger i otte-talsmønster

For at undersøge de små kræ nærmere, placerede forskerne 20 havsommerfugle i en stor, klar tank. Uden for tanken havde forskerne sat fire high-speed kameraer klar til at optage hvert et lille vingeslag fra havsommerfuglene.

Optagelserne viste, at havsommerfuglene bevæger vingerne i et otte-talsmønster, når de 'flyver' gennem vandet. Samme teknik bruger insekter som bier og bananfluer.

Havsommerfugle bliver kun omkring 3 millimeter store, men er stadig indehavere af et sæt vinger, som de bruger til at svømme med. (Foto: Russ Hopcroft, Institute of Marine Science, University of Alaska Fairbanks (UAF) and NOAA)

Ud over, at havsommerfuglene bruger samme teknik, kunne forskerne se, at de små snegle også genererede det samme slags lavtryk, som bananfluerne bruger for at kunne løfte sig og flyve.

Havsommerfuglene får derfor en lidt hoppende svømmeteknik, fordi de ikke kan ’baske’ deres vinger lige så hurtigt som en bananflue.

Den hellige gral

Forskerne var ikke kun interesserede i, hvordan havsommerfuglene kommer rundt i havet, de ville også gerne undersøge, hvordan vandet strømmer omkring dem, når de 'flyver'.

For at gøre det puttede forskerne små partikler i havvandet i tanken og brugte to lasere til at ’tænde’ dem. På den måde kunne forskerne se, hvordan vandet bevægede sig rundt om sneglene, når de ’fløj’.

Her viste det sig, at lige inden havsommerfuglene skiller vingerne ad, bliver der suget vand ind i et V-formet hul, som skaber en slags lavtrykshvirvel, der driver sneglene op og fremad.

»Ingen har nogensinde været i stand til at måle strømmen af luft omkring et insekt, når den flyver, så det her er lidt den hellige gral inden for den her type forskning,« siger David Murphy til Phys.org.

Forskerne har fået deres resultater publiceret i det videnskabelige tidsskrift Journal of Experimental Biology.