Kemien bag fyrværkeri
Fra luntens syden og knitren til de eksploderende kaskader af farver og brag - hvordan laver man egentlig fyrværkeri? Og får det til at eksplodere med den helt rigtige lyd på det helt rigtige tidspunkt?

Det ligner måske bare krudt og kugler viklet ind en billig pap-emballage, men fyrværkeri er - ud over en betagende kunstart - også resultatet af avancerede kemiske processer.

I denne video fra American Chemical Socitey giver professor i kemi John Conkling fra Washington College lidt grundlæggende viden om, hvordan fyrværkeri egentlig fungerer.

Du får en illustration af, hvordan et bomberør er konstrueret, men du kan også lære lidt om de kemiske substanser, der er påkrævet for at fremstille de forskellige farver i fyrværkeriets flammende eksplosioner.

God 'oplysning' og godt nytår!