Hjælp en forsker: Bliver du snydt af en flue?
Harmløs flue eller farlig hveps? En forsker inviterer dig til at spille et insektspil, der kan hjælpe ham med hans forskning. Og så er det endda sjovt.

Flue, bi eller hveps? Nogle insekter har udviklet sig specielt til at efterligne farligere slægtninge. På den måde beskytter de sig mod rovdyr. (Foto: Thomas Quine, Wikimedia Commons)

Bliver du nogensinde forskrækket, når du ser en blomsterflue, fordi du tror, det er en hveps?

Så er det fuldstændig i tråd med blomsterfluens plan, der går ud på at ligne en en giftig hveps så meget som muligt for at afskrække potentielle rovdyr på jagt efter en insektsnack.

Naturen er fuld af den slags bedrag, hvor ting ikke er, hvad de ser umiddelbart ser ud til. En pind kan være vandrende, en dinglende orm er i virkeligheden en dybhavsfisk på lur, og, i blomsterfluens tilfælde, er et farligt dyr i virkeligheden et måltid i forklædning.

»En særlig type bedrag i naturen er kendt som batesisk efterligning, hvor et ellers harmløst dyr – efteraberen – efterligner et mere farligt dyr – modellen – så et rovdyr lader det være i fred,« skriver ph.d.-studerende Christopher Taylor fra University of Nottingham på Society of Biology's blog.

Dårlige forklædninger virker også

Christopher Taylor er særligt interesseret i blomsterfluers efterligning af bier og hvepse, for mens mange efterligninger ifølge ham selv er ganske overbevisende, så er enkelte arter blomsterfluer knap så vellykkede med deres forklædning.

»Alligevel har de i eksperimenter under kontrollerede forhold alle vist sig at yde en vis beskyttelse,« skriver han.

For det trænede øje er der tydelige forskellige på fluen og hvepsen - så hvorfor kan rovdyr såsom fugle ikke opfatte de her forskelle, undrer Christopher Taylor sig.

Hvor god er du til at se forskel?

Derfor har han designet et spil, hvor du får lov til at påtage dig rollen som fuglen og på et splitsekund skal aflure, om insektet på billedet er et lækkert måltid mad eller en stikkende smerte.

»For at undgå de etiske vanskeligheder ved at fodre hvepse til fugle, så bruger jeg mennesker som model-rovdyr til dele af mit arbejde,« skriver den unge ph.d.-studerende.

I spillet skal du vælge, om du vil spise eller undgå visse insekter. Lige meget om du gætter rigtigt eller forkert, så vil dine svar hjælpe Christopher Taylor til at aflure, hvordan det bedste bedrageri skal se ud.

Prøv selv kræfter med spillet her: