Galaktisk skønhed: Se kortet over Mælkevejen
Det europæiske APEX-teleskop i Chile har lavet det mest detaljerede kort over Mælkevejens gasskyer nogensinde. Resultatet giver et storslået og farverigt indblik i vores galakse.

Mennesket er en meget lille del af et ufattelig stort univers. Og skulle du have glemt det midt i hverdagen, så tag et kig på det europæiske APEX-teleskops utrolige billeder af Mælkevejen.

Billederne markerer afslutningen på projektet APEX Telescope Large Survey of the Galaxy (ATLASGAL), der hører under European Southern Observatory (ESO). Projektet har kortlagt Mælkevejens skyer af gas og støv, som astronomerne også kalder ’det interstellare medie’.

»ATLASGAL har tilladt os at få et nyt og transformerende blik på det interstellare medie i vores egen galakse, Mælkevejen. Frigivelsen af hele kortlægningen åbner muligheden for at udvinde nye opdagelser af dette storslåede datasæt,« siger Dr. Leonardo Testi fra ESO i en pressemeddelelse, hvor du også kan finde billederne i stor opløsning.

Billederne er taget med bølgelængder på under én millimeter – imellem infrarødt lys og radiobølger - og tilsammen udgør de det mest detaljerede kort over Mælkevejens gasskyer, der nogensinde er lavet.

Der er plads til perspektiv og forundring, hvis du starter videoen øverst i artiklen, der langsomt panorerer hen over 140 grader af himlen set fra den sydlige halvkugle.

Billeder afslører, hvor stjernerne bliver dannet

Den nye ATLASGAL-kortlægning er fire gange større end observatoriets sidste udgivelse, og tilsammen har projektet dannet fundament for næsten 70 videnskabelige artikler.

Mælkevejens midterskive set ved forskellige bølgelængder. Fra øverst til nederst: Bølgelængder på under én millimeter, infrarød, nær-infrarød, synligt lys. Du kan se billedet i større opløsning her. (Foto: ATLASGAL / ESO)

De nye billeder bruger også data fra satellitterne Planck og Herschel fra Den Europæiske Rumfartsorganisation (ESA), og tilsammen kan astronomerne bruge målingerne til at vurdere, hvor meget tæt gas der befinder sig i den indre del af Mælkevejen.

Det er denne gas, der er med til at danne nye stjerner.

»ATLASGAL giver et spændende indblik i, hvor den næste generation af stjerner og stjerneklynger bliver dannet. Ved at kombinere disse med observationer fra Planck, kan vi nu få en forbindelse imellem store strukturer af gigantiske molekylære skyer,« fortæller Dr. Timea Csengeri fra det tyske Max Planck Institute for Radio Astronomy i pressemeddelelsen.

APEX-teleskopet har for nyligt fejret ti års jubilæum i forskning i ’den kolde’ del af universet – støvet og gassen imellem stjernerne.

Teleskopet befinder sig på Chiles Chajnantor-plateau i Atacamaørkenen 5.100 meter over havets overflade.

I løbet af de sidste ti år har teleskopet leveret forskningsresultater til mere end 500 videnskabelige udgivelser.