Forskere finder farlige bakteriers oprindelse
MRSA er resistente stafylokokbakterier, som dræber tusindvis af mennesker på verdensplan. Nu viser en ny undersøgelse, at en særlig type stafylokokbakterier oprindeligt kan stamme fra køer.

I en ny undersøgelse har forskerne vist, at en bestemt type stafylokokbakterier, som kaldes CC97, oprindeligt stammer fra køer, men har bredt sig til mennesket - formentlig for omkring 40 år siden. Efter at bakterierne havde bredt sig til mennesket, udviklede de resistens mod antibiotika. Foto: Shutterstock

Et sår, som inficeres med stafylokokbakterier, kan være ganske ufarligt.

Men hvis bakterierne er resistente og ikke kan behandles med antibiotika, kan infektionen pludselig blive alvorlig og i værste fald slå patienten ihjel.

Resistente stafylokokbakterier er kendt under betegnelsen MRSA-bakterier, og nu har en forskergruppe med dansk deltagelse opdaget, at en særlig type stafylokokbakterier oprindeligt stammer fra kvæg, men har bredt sig til mennesket.

»Vi har vist, at denne her type stafylokokbakterier er sprunget fra køer til mennesker, formentlig for cirka 40 år siden. I mennesket har de så udviklet sig til resistente MRSA-bakterier,« siger Henrik Hasman, som er seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som netop er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift mBio.

MRSA slår tusinder ihjel

I de seneste årtier er flere og flere mennesker blevet smittet med resistente MRSA-bakterier.

Alene i USA anslår man ifølge Lægehåndbogen, at omkring 19.000 mennesker hvert år dør på grund af smitte med MRSA-bakterier.

Der findes en lang række forskellige typer af MRSA-bakterier, og i den nye undersøgelse har forskerne kigget nærmere på en særlig MRSA-type, som kaldes CC97 (se faktaboks).

Ifølge professor Hans Jørn Kolmos er den nye undersøgelse interessant, fordi den tyder på, at CC97 oprindeligt stammer fra køer, og derefter har spredt til både mennesker, grise og geder.

Bakterier udveksles mellem mennesker og dyr

»Indtil nu har vi været meget fokuserede på, at der sker overførsel af resistente MRSA-bakterier fra svin til mennesker. Men her er der tale om det modsatte – at ikke-resistente stafylokokker breder sig fra køer til mennesker, hvor de efterfølgende udvikler sig til resistente MRSA-bakterier« siger professor Hans Jørn Kolmos, som forsker i MRSA-bakterier ved Forskningsenheden for Klinisk Mikrobiologi på Syddansk Universitet.

Han har ikke været en del af den nye undersøgelse, men han påpeger, at studiet er vigtigt, fordi det er med til at understrege, at der er tæt sammenhæng mellem bakteriefloraen i mennesker og dyr.

»Antibiotikaresistens er et kæmpestort og voksende problem. Det her studie er med til at understrege, at hvis vi skal bekæmpe antibiotikaresistens, så er vi nødt til at gøre en indsats både hos mennesker og dyr,« siger Hans Jørn Kolmos.

Læs også Resistente bakterier kan sprede sig fra jorden

Stamtræ over bakteriernes udvikling

I undersøgelsen har forskerne undersøgt CC97-bakterier, som hovedsageligt blev indsamlet blandt kvæg og mennesker, men også blandt to svin og en ged.

Ved at sammenligne bakteriernes arvemateriale har forskerne kunnet opstille en form for stamtræ, som viser, hvordan bakterierne har udviklet sig og bredt sig igennem tiden.

»Vi kan se, at de her CC97-bakterier ikke var resistente, da de i sin tid bredte sig fra kvæg til mennesker. Men i mennesker har de altså været i stand til at ændre sig og udvikle resistens mod antibiotika,« siger Henrik Hasman fra DTU.

Andre MRSA opstod i svin

MRSA (forkortelsen for Methicillin-resistent Staphylococcus aureus) er en type stafylokokbakterier, der er blevet modstandsdygtige – resistente – over for penicillin og andre antibiotika.

Indtil for ca. 10 år siden, var MRSA-bakterier stort set kun et problem på hospitaler, hvor det ramte i forvejen syge og svækkede mennesker.

Men de seneste ti år er der over hele verden sket en stigning i smittede, der ikke har været i forbindelse med hospitaler - såkaldt samfundserhvervede MRSA-tilfælde, hvor MRSA altså kan smitte raske mennesker.

I den nye undersøgelse har forskerne set på en særlig stamme af MRSA, som kaldes CC97. CC97 er en af cirka 10 store, verdensomspændende stammer af samfundserhvervet MRSA.

I Danmark er CC97 ikke blandt de hyppigste MRSA, men flere og flere bliver smittet. Den blev første gang set i Danmark i 2007 med to smittede – i 2011 var det 22.

Kilder: DTU Fødevareinstituttet

Bakterier kan blandt andet opnå resistens – altså modstandsdygtighed – hvis de bliver udsat for store mængder af antibiotika.

Når bakterier bliver udsat for antibiotika, kan de groft sagt enten dø eller tilpasse sig situationen ved at mutere sig – altså ændre på deres arvemateriale, så de bliver i stand til at overleve antibiotikaen.

Professor Hans Jørn Kolmos påpeger, at en anden type MRSA-bakterie, end den som undersøges i det nye studie – den såkaldte svine-MRSA (CC398) – oprindeligt stammede fra mennesker og ikke var resistent mod antibiotika.

»Men så blev bakterien overført til grise, og her udviklede den resistens, fordi der bliver brugt rigtig meget antibiotika i svineproduktion. Senere blev denne her bakterie overført tilbage til mennesket, og så havde vi altså pludselig et problem med de resistente svine-MRSA blandt mennesker,« fortæller Hans Jørn Kolmos.