Børn skal lege sig klogere i skolen
Læring gennem leg er den bedste metode til at proppe viden i hovederne på de små poder i skolen, lyder det fra to danske forskere op til den europæiske videnkonference ESOF.

Det er efterhånden mange årtier siden, at lærerne i folkeskolen var autoritære halvguder, der langede lussinger ud til højre og venstre, hvis eleverne ikke kunne deres tabeller på kommando.

Men selvom tiden for længst er løbet fra 1950’ernes sorte skole, trænger vores skolesystem stadigvæk til at vågne op til det 21. århundrede, lyder det fra Pernille Hviid, lektor i psykologi.

»Hvis vi integrerer legen i det danske skolesystem, så vil skolen ikke kun lære børn, hvad ting er, men også hvad de kan blive til,« siger Pernille Hviid og fortsætter.

»Skolen kan føle sig truet af sådan nogle nye tiltag. Når man piller ved det konventionelle, ved man ikke, hvad det ender med. Spørgsmålet er, om skolen er klar til at lege med børnene. Er vi som samfund klar til at tage nye former for uddannelse til os?,« spørger Pernille Hviid, lektor i psykologi ved Københavns Universitet.

Børn skal lege, udforske, skabe og dele

Europas førende forskere på uddannelsesområdet vil diskutere, hvordan læring i det 21. århundrede bør være, når den europæiske videnskabskonference ESOF løber af stablen i København.

Bo Stjerne Thomsen, direktør for Research and Learning i The Lego Foundation, er enig i, at skolen bør bruge leg meget mere i undervisningen.

»Børn lærer gennem leg. De er nysgerrige og udforsker ting. Så skaber de ting og deler med andre. Der er klare videnskabelige beviser på, at børn lærer bedst gennem leg,« siger Bo Stjerne Thomsen, ph.d. i arkitektur og medieteknologi og direktør for Research and Learning i The Lego Foundation.

Pernille Hviid understreger, at læring gennem leg ikke er en nedprioritering af de basale færdigheder i dansk og matematik, som lærerne underviser eleverne i i dag.

»Det er ikke en afvisning af konventionel viden, men en chance for at lade det indgå i et samspil med fantasien. hvis det bliver til virkelighed, vil næste generation ikke bare kunne overtage samfundet. Den vil også blive gearet til at udvikle det til fremtiden,« siger Pernille Hviid.

Læs mere i Videnskab.dk's tema om læring.

The Euroscience Open Forum (ESOF) er Europas største videnskabsfestival. I 2014 er København værtsby.

Fra 21. til 26. juni kommer topforskere, forskerspirer og videnskabsinteresserede fra mindst 40 forskellige lande til Carlsberg Byen for at debattere, formidle og udveksle viden.

Sideløbende kommer videnskaben og forskerne ud til folket med festivalen Science in the City, som er arrangementer, udstillinger og alternativ forskerformidling.

Læs mere på www.esof2014.org