Efter Videnskab.dk-henvendelse: Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører
Nestlé, Cargill og Mars har alle tre købt palmeolie fra firmaer, som i 2019 har ryddet regnskoven i Sydøstasien. Nu har de stoppet samarbejdet med de udskældte underleverandører.

Oliepalmer står på snorlige rækker ved siden af den varierede og artsrige regnskov. Olien fra palmerne ender i produkter fra verdens største fødevareproducenter som Nestlé, Mars og Unilever. (Foto: Shutterstock)

Oliepalmer står på snorlige rækker ved siden af den varierede og artsrige regnskov. Olien fra palmerne ender i produkter fra verdens største fødevareproducenter som Nestlé, Mars og Unilever. (Foto: Shutterstock)

Denne artikel udspringer af et spørgsmål, en bruger stillede i Videnskab.dk's åbne Facebook-gruppe Red Verden.

Nestlé, Cargill, Mondelez, Colgate-Palmolive, L’Oreal, Kellogg og Mars har alle forpligtet sig til ikke at købe palmeolie, som har medført rydning af regnskov.

Alligevel købte de alle sammen palmeolie fra producenter i Indonesien, som har fældet skoven i år (2019). Det viser efterforskning fra den anerkendte, amerikanske NGO Chain Reaction Research og fra Greenpeace.

Efter Videnskab.dk’s henvendelse har Nestle, Cargill og Mars kontaktet deres underleverandører og afbrudt samarbejdet med de firmaer, som har ryddet regnskov i år.

LÆS OGSÅ: Forskere: Palmeolie er en kæmpe trussel mod regnskoven og klimaet

Efterforskning fra NGO'er er ikke forskning

Data i denne artikel bygger på efterforskning fra de to NGO'er Chain Reaction Research og Greenpeace.

Det er ikke forskning og ikke fagfællebedømt.

Ifølge Ida Theilade er særligt Chain Reaction Research kendt for at lave gode og valide undersøgelser.

Bevarelse af regnskov er ikke førsteprioritet

For mange af disse multinationale firmaer er det 10 år siden, de forpligtede sig til ikke at bruge palmeolie, som har medført skovrydning.

Alligevel bliver regnskoven i Sydøstasien stadig ryddet for at dyrke palmer, hvis billige og langtidsholdbare olie ender i marsbarer, tandpasta, makeup, cornflakes, kitkats og svinefoder fra netop disse firmaer.

Trods stigende fokus på bevarelse af Jordens regnskove fra både regeringer, virksomheder og NGO'er har skovrydningen været stabil siden 2001, viser forskning udgivet i Science.

»At stort set alle de største importører stadig står på en liste over firmaer med problemer i værdikæderne på trods af ti års arbejde vidner om, at det ikke har førsteprioritet for disse multinationale firmaer,« mener professor på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi Ida Theilade fra København Universitet.

Hun forsker i bevarelse af tropiske regnskove.

Vi har skrevet sådan her til firmaerne

Kære Nestlé,

Jeg kan forstå, at Nestle har dedikeret sig til NDPE (No Deforestation, no Peat, no Exploitation) principperne.

Men research fra Greenpeace og den amerikanske NGO Chain Reaction Research viser, at Nestle lige som en række andre firmaer stadig køber palmeolie fra producenter, som fælder regnskoven.

Mere præcist: Mulia Sawit Agro Lestari Group, Peputra Group. Hvordan kan det være?

Videnskab.dk har kontaktet firmaerne og spurgt dem, hvorfor de bruger palmeolie fra navngivne firmaer, som har ryddet regnskov og tørveskov i 2019.

Colgate-Palmolive er de eneste, som ikke har svaret på vores henvendelse. Mondelez har svaret, at de ikke ønsker at kommentere.

Mondelez producerer blandt andet Marabou, Daim, Tuc, Oreo, Toblerone, philadelphia. Mondelez International omsatte i 2018 for 174 milliarder kroner.

Alle de andre firmaer hævder at være meget dedikerede til at sikre miljøet. De er stærke modstandere af afskovning, og de er opmærksomme på problemerne med palmeolie, lyder det.

Mars’ presseafdeling skriver for eksempel sådan her i en email:

»Mars er dedikeret til at bevare skove og biodiversitet, minimere CO2-aftrykket i vores forsyningskæde, samt respektere rettigheder af de samfund og arbejdere, som er berørte af vores indkøb af palmeolie.«

Skovrydning burde slet ikke finde sted

Både Mars og Cargill har nu suspenderet samarbejdet med de palmeolieproducenter, som ifølge Chain Reaction Research fortsat ryddede regnskoven i 2019. Nestlé har suspenderet to af leverandørerne og skriver:

»I forhold til de firmaer, du nævner i din mail, så har vi gennemgået vores sporbarhedsinformation og kontaktet vores direkte leverandører for at verificere linket til vores forsyningskæde. Fra dags dato kan vi bekræfte, at vores direkte leverandører er holdt op med at købe fra Mulia Sawit Agro Lestari Group og Tunas Baru Lampung.«

Ifølge Ida Theilade, er det et godt tiltag men:

»De burde slet ikke have købt fra dem i første omgang. Det er jo meningen, at de skal sikre, at skovrydning slet ikke finder sted. De burde selv holde øje og undersøge deres leverandører, inden de begynder at købe fra dem,« siger Ida Theilade.

I Peputra Group, som også leverer til Nestlé, har flere underfirmaer i gruppen ryddet regnskoven. Nestlé skriver:

»Vi skal bruge et mere specifikt navn for at undersøge Peputra Group, da den går igen i mange firmanavne.«

Videnskab.dk har opfordret Nestlé til at kontakte Chain Reaction Research for at få navnet.

palmeolie logo produkter boykot

Det kan være uoverskueligt at huske, hvilke produkter der er palmeolie i. Man kan eventuelt kigge på logoerne i stedet. Her har vi samlet logoer af de ovennævnte virksomheder, som har købt palmeolie fra producenter, som ifølge NGO'er er på top 10 over rydning af tropisk regnskov. (Grafik: Sarafina Kimø)


Du kan diskutere gode løsninger på verdens problemer i Videnskab.dk's Facebook-gruppe Red Verden, som er åben for alle.

Virksomheder må selv holde styr på leverandører

Både L'Oreal og Kellogg holder øje med, at deres direkte leverandører overholder reglerne om ikke at rydde regnskoven. L'Oreal skriver sådan her:

»L’Oréal køber ikke direkte fra nogen af de tre aktører, du nævner i din e-mail ( Indonusa Group, Mulia Sawit Agro Lestari Group og Peputra Group). Men indirekte kan de være i forbindelse med nogle af vores leverandørers forsyningskæde, altså som indirekte leverandører.

Red Verden: Stort tema på Videnskab.dk


I en stor serie ser Videnskab.dk nærmere på, hvordan mennesket kan redde verden.

Få endnu flere gode råd og deltag i debatter i Facebook-gruppen RED VERDEN.

Som du sikkert ved, involverer den industrielle bearbejdning af palmederivater en lang række interessenter på vejen fra palmeplantagerne til de ingredienser, der bruges i L’Oréals produkter – det er lange og forgrenede forsyningskæder, som er langt mere komplekse, end når det drejer sig om palmeolie.«

Ifølge Ida Theilade burde de store virksomheder, der hver især omsætter for mellem 25 og 115 milliarder dollars om året, have ressourcer til at sikre hele deres forsyningskæde af palmeolie.

Fra leverandør til underleverandør til de enkelte producenter ude i den sydøstasiatiske regnskov.

»Ofte ville et par opringninger til lokale NGO’er være nok. De kunne ansætte et par lokale til at indrapportere, hvis viljen var der. Kombineret med open source-satellitbilleder muliggør det en effektiv overvågning. Alt for tit ’opdager’ firmaerne først, at der har fundet afskovning sted alt for sent. Meningen med »no deforestation pledges« er, at de skal forhindre, at det overhovedet sker,« siger Ida Theilade.

Alt det mener Nestlé selv, at de allerede gør, melder deres presseafdeling.

»Vi arbejder fortsat proaktivt med at identificere og adressere risici i vores forsyningskæder. Vi bruger en række redskaber inklusiv: Kortlægning af forsyningskæder, certificering, satellitmonitorering og on-the-ground afrapportering,« skriver Nestlé i en mail.

Igen er Ida Theilade ikke imponeret.

»Det er er sådan nogle rigtige ’hr. Teflon’-svar, hvor de glider af. Så store firmaer burde slet ikke være på listen over aftagere af »sort« palmeolie. De skulle slet ikke have købt fra dem fra starten,« siger Ida Theilade.

Efter hendes mening skal miljølovgivning håndhæves i langt højere grad nationalt og internationalt.

»Verden stod sammen om at redde ozonlaget. Vi skal gøre det samme for klodens regnskove,« siger hun.

»Hensigtserklæringer og samarbejde er godt. Sanktioner og bøder må være næste skridt, hvis miljøet fortsat ødelægges,« siger Ida Theilade

Hun henviser til en spritny undersøgelse fra NGO'en Chain Reaction Research, som viser, at det tager aktionærerne også alvorligt.

LÆS OGSÅ: Medieskandaler gør virksomheder samfundsbevidste

LÆS OGSÅ: Forsker: Fokus på den enkeltes klimaindsats flytter belejligt ansvaret fra industrien

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.